Uitslapen? Is het nou WEL of NIET goed voor ons lichaam?
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Te veel slapen 25 juli 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Je hoeft niet naar je werk, niemand kan je storen, even lekker uitslapen.. Dat is wat je doet in het weekend of op je vrije dag, maar wat vind ons lichaam van uitslapen? Raakt onze biologische klok er niet van in de war?

uitslapenUitslapen, we doen het allemaal wel eens, met name in het weekend word er in Nederland massaal uitgeslapen, even niet gestoord worden door die piepende wekker.

Uitslapen is heerlijk maar is het wel zo goed voor je? Voor je gevoel heb je even lekker bijgeslapen maar heeft je lichaam hier wel zo’n baat bij?

In dit artikel wil ik je alles vertellen over uitslapen, wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen en wat zeggen slaapdeskundigen over uitslapen? Je ontdekt het hier.

Weekend het niet?

Eindelijk… Weekend! Even helemaal niets, geen verplichtingen, geen vervelende wekker, geen drukke ochtendspits, even lekker uitslapen!

Terwijl de eerste zonnegloren door je raam schijnen lig jij nog diep verzonken in dromenland, lekker bijslapen van die drukke week die je hebt gehad.

We kennen het allemaal wel, lekker draaien en woelen tot we uiteindelijk de moed verzamelt hebben om op te staan, vaak pas aan het einde van de ochtend.

Terwijl je naar de keuken strompelt om een ontbijtje voor jezelf te maken voel je, je duf en je energieniveau lijkt naar het dieptepunt te zijn gezakt.

Is dat wel zo goed voor je? Dat uitslapen?

Gevoel voor ritme

Of je nou kunt dansen of niet, je lichaam heeft gevoel voor ritme dat is een ding wat zeker is. Ons lichaam gedijt het beste bij rust, ritme en regelmaat.

We zijn als mensen gewoontedieren, we houden van vaste patronen en functioneren het beste als we ons aan een vast ritme houden.

Ondanks dat uitslapen voor je gevoel heerlijk is, is het niet goed voor ons lichaam, we ontregelen onze vaste patronen en daar houd ons lichaam niet van.

Het lichaam functioneer het liefst op de automatische piloot, op vaste tijden slapen,eten,werken,sporten en ontspannen. Vooral als het gaat om slapen is dat erg belangrijk.

Als je elke dag op dezelfde tijden naar bed gaat en opstaat weet ons lichaam precies waar het aan toe is, en zul je moe worden als het tijd word om naar bed te gaan en zul je vanzelf wakker worden als het tijd is om op te staan.

Je lichaam functioneert dus het beste bij:

  • Het aanhouden van een vast ritme
  • Eet op zoveel mogelijk dezelfde tijden, sport op zoveel mogelijk dezelfde tijden, slaap op zoveel mogelijk dezelfde tijden.
  • We zijn gewoontedieren en houden van regelmaat

Nu ben ik helemaal de weg kwijt!

Terwijl jij ‘lekker’ ligt uit te slapen denkt je biologische klok “Wat gebeurt er? Het is toch tijd om op te staan?!” De zon schijnt al lang door je raam en de tijd wanneer normaal de wekker zou gaan is al lang voorbij.

Het ontbijt had al lang plaats moeten vinden en je biologische klok is totaal in de war, de tijd wanneer je normaal gesproken op zou staan, het ontbijt, het zijn allemaal vaste gegevens voor je bio ritme waaraan het zich vast houd.

Als de avond valt kun je problemen krijgen om in slaap te vallen, je lichaam denkt immers dat het nog niet aan slapen toe is omdat het nog maar zo ‘kort’ wakker is.

slapen op de schommel

Snooze,snooze,snooze

En hoe zit het dan met snoozen? Veel mensen maken maar al te graag gebruik van de snooze knop op hun wekker, valt snoozen ook onder uitslapen?

Vanaf het moment dat je wekker afgaat en je de snooze knop indrukt zul je geen baat meer hebben bij de extra ‘slaap’ die je slaapt.

Dus waarom zou je blijven liggen? Het doet alleen maar afbreuk aan je bio ritme, als je maar lang genoeg snoozed zal je lichaam net zoals bij uitslapen van slag raken.

Voor je gevoel is het misschien lekker om je nog even een keer om te draaien, voor je lichaam heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Minder fit door uitslapen?

Er zijn in de loop der tijd verschillende onderzoeken gedaan naar de werking van het lichaam als je uitslaapt, een recent onderzoek waarbij een groep studenten onder de loep werd genomen heeft het volgende uitgewezen:

De eerste groep werd de opdracht gegeven om in het weekend op dezelfde tijd op te staan als door de week, het resulteerde in een nachtrust van 7,5 uur.

De andere groep mocht in het weekend uitslapen en kwamen daarbij aan een gemiddelde slaapduur in het weekend van 10 uur per nacht.

De resultaten logen er niet om, de groep die in het weekend op dezelfde tijd opstond als door de week was veel fitter en energieker als de groep die in het weekend langer bleef liggen, ondanks dat ze onder de streep veel meer hadden geslapen.

We kunnen dus concluderen dat je minder fit bent als je uitslaapt, ondanks dat je gevoel anders zegt.

Uitslapen kan zorgen voor:

  • Dufheid
  • Hoofdpijn
  • Hele dag lui
  • Ontregeld bio ritme
  • ’s Avonds niet kunnen slapen

Kwantiteit voor kwaliteit

Een ander onderbelicht feit over uitslapen is het volgende, de kwaliteit van de slaap later op de morgen is vaak niet erg best. Dit heeft te maken met een simpel feit waar bijna niemand aan denkt.

De meeste mensen om je heen zijn waarschijnlijk al wakker als jij nog ligt te knorren, hun dag begint wel gewoon op tijd en hierbij houden ze geen rekening met uitslapers.

De buurman gaat zijn auto wassen, of besteed zijn vrije zaterdagmorgen nuttig aan het ophangen van een schilderij, natuurlijk gaan deze activiteiten gepaard met de nodige geluiden.

Door deze geluiden kom jij ongemerkt niet meer in een diepe slaap, je slaapt lichtjes en hierdoor heb je niet erg veel gemak van de uren dat je langer op bed ligt.

In dit geval gaat kwantiteit dus voor kwaliteit.

Powernap is hot!

Maar wat moet je dan doen als je toch moet bent en uitslapen niet goed voor je is? Doe een powernap, de powernap is vandaag de dag helemaal hot en tal van mensen zweren erbij.

Een powernap kun je het beste na de lunch doen en mag maximaal 20 minuten duren, heb je na de lunch geen 20 minuten de tijd? Geen zorgen, op een ander moment van de dag kan het ook.

Maar let op dat je niet langer dan 20 minuten slaapt, door binnen die 20 minuten zone te blijven raakt je bio ritme niet van slag en loop je geen gevaar om een jetlag te creƫren.

dutje

Geef je leven structuur

Om het makkelijker voor je te maken heb ik hieronder enkele belangrijke punten opgesomd die je in acht moet houden om fit en energiek aan je dag te beginnen.

  • Houd vaste bedtijden aan die passen bij jouw leven.
  • Stop met snoozen
  • Gezond ontbijten en het liefst in het zonlicht gaan eten
  • Bewegen in de morgen is super goed voor je, ga dus op de fiets naar je werk en ga in het weekend hardlopen of squashen.
  • Ben je moe? Maak een powernap van maximaal 20 minuten, het liefst na de lunch
  • Slaap tussen de 7 a 8 uur per dag
  • Pubers hebben meer slaap nodig, ongeveer 9 uur per dag
  • Werk je binnen? Ga dan in je pauze naar buiten
  • Ochtendmensen slapen meestal van 22:00-06:00
  • Avondmensen slapen meestal van 00:00-08:00

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *