Te warm in bed? Met deze tips los je het eenvoudig op!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapklimaat 5 april 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Je slaapt het beste in een goed geventileerde, maar bovenal, koele slaapkamer. Als je slaapkamer te warm is zul je moeilijker in slaap vallen, lees hier hoe je ervoor kunt zorgen dat je heerlijk zult slapen

te warm in bedTe warm in bed? Het is een vervelend probleem waar veel mensen tegenaan lopen. Het probleem ontstaat vaak als je niet meteen kunt slapen.

Je draait en woelt in bed, waar het bed eerst lekker koel was begint het nu langzaam op te warmen. In slaap komen word haast een onmogelijke opgave.

Op deze pagina wil ik je tips en advies geven over hoe je ervoor kunt zorgen dat het niet te warm word in je bed. Zelf kun je daar namelijk een hoop tegen doen.

Twee soorten ‘te warm in bed’

Te warm in bed kan twee oorzaken hebben, zo kan het zijn dat je het te warm in bed hebt vanwege de omgevingstemperatuur of vanwege het feit dat je niet kunt slapen.

In beide gevallen kun je er zelf een hoop aan doen, hoe je dat doet? Daar wil ik je op deze pagina meer duidelijkheid over verschaffen.

Als eerste wil ik je meer vertellen over de warmte in je bed als je niet kunt slapen, dit komt omdat je opwarmt als je onder de dekens ligt.

Te warm in bed omdat je niet kunt slapen

Het is voor jou vast erg herkenbaar, je ligt in bed en je hebt moeite om in slaap te vallen, terwijl je ligt te woelen en te piekeren warmt je lichaam langzaam op onder het pakket dekens.

Het is een logisch gevolg dat in slaap vallen nu bijna een onmogelijke opgave is. Op dat moment is de allerbeste tip die ik je kan  geven, ga uit je bed en ga even wat anders doen, sla je dekens open en geef je matras de tijd om af te koelen.

Wat je in dit geval ook kunt doen is een lauwe douche nemen, door een lauwe douche koelt je lichaam af waardoor het makkelijker is om in slaap te vallen.

Gelukkig hoeft het vanaf nu niet meer zover te komen, door middel van onderstaande tips kun je er namelijk voor zorgen dat je sneller in slaap valt.

Tips om sneller in slaap te vallen

Een prettige slaapomgeving

Zorg voor een prettige slaapomgeving, dat wil zeggen, een goede temperatuur op je slaapkamer +/- 18 graden, verduisterende gordijnen en een rooster op raam open voor een goede ventilatie

Ontspan voor het slapengaan

Kom tot rust voordat je gaat slapen, pak een boek of luister naar je favoriete muziek. Dit werkt ontspannend en het zorgt ervoor dat je lekker in slaap valt.

Kijk dus niet meer op je mobiel

Veel mensen in Nederland checken alle social media kanalen voordat ze gaan slapen, slaap jij slecht en doe jij dit ook? Stop er dan mee, het felle scherm van je telefoon activeert je brein.

Schrijf gedachten van je af

Heb jij een drukke verantwoordelijke baan en lig je vaak te piekeren in bed? Schrijf de gedachten van je af , zo zorg je dat je, je hoofd leeg maakt en hierdoor kun je beter slapen.

Een avontuurtje tussen de lakens

De liefde bedrijven met je partner zorgt ervoor dat je helemaal ontspannen raakt, bij mannen komt er zelfs een stofje vrij dat hun extreem moe maakt. Ook voor vrouwen werkt sex ontspannend genoeg om lekker in slaap te vallen

Drink geef caffeine meer voordat je gaat slapen

Dit klinkt natuurlijk heel erg cliché maar het is wel waar. Drink geen caffeine meer voordat je naar bed gaat, sterker nog, als je slecht slaapt is het sowieso verstandig om je caffeine gebruik te beperken.

Draai je wekker om

Veel mensen kijken telkens naar hun wekker, logisch want hij staat meestal ook behoorlijk in je gezichtsveld. Door het telkens kijken naar deze wekker zie je dat de tijd die je nog te slapen hebt afneemt, dit is nou niet bepaalt een stimulans om sneller in slaap te vallen. Draai je wekker dus om en word niet meer afgeleid.

Met deze tips kun je al een hoop goedmaken, wil je nou nog meer weten over hoe je heerlijk in slaap kunt vallen?

Te warm in bed omdat je slaapkamer te warm is

Te warm in bed omdat je slaapkamer simpelweg te warm is, komt vooral in de zomer vaak voor. Ook in het geval van een te hoge omgevingstemperatuur heb ik handige tips voor je.

Warm je huid op

Het klinkt op het eerste gezicht misschien gek maar dit werkt echt. Wanneer je door middel van een warme douche je huid opwarmt, zal je huid juist afkoelen als je onder de warme douche vandaan stapt. Helemaal als je de warme badkamer verlaat en op je koele slaapkamer aankomt zal het koud aanvoelen, hierdoor zul je eerder slapen.

Drink koud water

Om je lichaam af te laten koelen tijdens warme zomerdagen kun je koud water drinken, drink weer niet teveel voordat je gaat slapen anders moet telkens plassen.

Geen lepeltje-lepeltje

Dit klinkt natuurlijk erg voor de hand liggend maar probeer zoveel mogelijk ruimte om je heen te creëren, ga niet te dicht op elkaar liggen want dat zou de temperatuur alleen maar doen stijgen.

De juiste dekens

Gebruik ademende dekens die gemaakt zijn van katoen. Katoen zorgt voor een beter luchtcirculatie waardoor je ‘s nachts beter kunt slapen. Vermijd vooral stoffen als satijn en flanel.

te warm slapen ongezond

Neem iets kouds mee

Je kun ervoor kiezen om je lakens en kussen enkele uren voordat je gaat slapen in de koelkast te leggen, vlak voordat je naar bed gaat haal je ze eruit. Je hebt genoeg tijd om in slaap te vallen voordat de lakens en het kussen zijn opgewarmd.

Draag niet teveel kleding

Als je het vaak te warm in bed hebt kun je overwegen om naakt te slapen. Als je dat liever niet doet probeer je dan zo schaars mogelijk te kleden.

Houd je kamer koel

In de zomer is het verstandig om overdag geen ramen open te zetten, je kunt wel nagaan dat je kamer veel te warm word als er de hele dag zon op schijnt. Verduister overdag je kamer en doe pas later in de avond en gedurende de nacht de ramen open.

Slaap beneden

Je kunt er ook voor kiezen om beneden te slapen, warme lucht stijgt namelijk op. Het is dus op een eerste verdieping vaak warmer dan op de begane grond. Slaap je op zolder? Dan zou ik helemaal maken dat ik naar beneden kwam.

Meer over slapen..

Ik hoop dat je waardevolle tips uit dit artikel kunt halen waardoor je beter zult slapen. Wil je nou meer weten over slapen omdat je vaker moeite hebt om in slaap te komen? Check dan even de informatie van slaapdeskundige William van der Klaauw.

William ontwikkelde het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ en helpt mensen om het optimale uit hun nachtrust te halen.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Stel ze gerust of laat een reactie achter in de comments.

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *