Te veel slapen? Dit is wat er met je lichaam gebeurt..
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Te veel slapen 15 februari 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Te veel slapen, is dat eigenlijk wel goed voor je? We weten allemaal dat een tekort aan slaap kan zorgen voor de nodige problemen, maar hoe zit dat met te veel slaap? Veel mensen denken dat te veel slapen geen kwaad kan of dat het zelfs goed voor je is, ‘even lekker een paar uur […]

te veel slapenTe veel slapen, is dat eigenlijk wel goed voor je? We weten allemaal dat een tekort aan slaap kan zorgen voor de nodige problemen, maar hoe zit dat met te veel slaap?

Veel mensen denken dat te veel slapen geen kwaad kan of dat het zelfs goed voor je is, ‘even lekker een paar uur extra slapen om weer helemaal op te laden’

Natuurlijk kun je een keer uitslapen maar kijk uit, als je vaker te veel slaapt kan dat dezelfde problemen geven als wanneer je een slaaptekort zou hebben. Iets wat je absoluut niet wil.

Slaaptekort

Zoals je misschien wel weet lijden er in Nederland heel veel mensen aan slaaptekort, hierdoor blijf het ‘probleem’ te veel slaap een beetje links liggen.

Er is niet of nauwelijks oog voor de problemen van mensen die te veel slapen. Vandaar dat ik je via dit artikel meer informatie wil geven over de gevolgen van te veel slaap.

Een te veel aan slaap kan namelijk ook resulteren in serieuze klachten zoals diabetes of andere chronische ziektes, niet iets om voor weg te lopen dus.

Te veel slapen

Dat te veel slapen slecht voor je is, is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen er is groot onderzoek gedaan naar de gevolgen van slaapoverschot.

Zo is er onderzoek gedaan naar de verschillen en overeenkomsten tussen mensen die te veel sliepen en mensen die te weinig sliepen.

Verassend genoeg bleek dat de klachten van beide groepen mensen nagenoeg gelijk waren. Ook bleken beide groepen een verhoogde kans op beroertes en hartkwalen.

Klachten

Naast beroertes en hartkwalen bleek ook dat de kans op obesitas en diabetes bij beide groepen was toegenomen en dat men veel vatbaarder was voor mentale klachten zoals stress.

Ook kunnen hoofdpijn en rugpijn ontstaan en is de kans op overgewicht, depressie en Alzheimer groter.

Het meest opmerkelijk van het onderzoek was dat de klachten bij slaapoverschot en slaaptekort nagenoeg hetzelfde waren, maar dat de mensen die te veel sliepen een groter risico hadden op deze klachten.

Dat zou dus betekenen dat ‘zwart op wit’ gezien, te veel slapen nog slechter is dan te weinig slapen. Natuurlijk ligt het er wel aan hoeveel slaaptekort jij hebt of juist hoeveel jij te veel slaapt en is het ook afhankelijk van meerdere externe factoren.

Oorzaak van te veel slapen

Eén van de meest voorkomende oorzaken van te veel slapen maar toch moe zijn is de kwaliteit van de slaap. Dit kan te maken hebben met het gebruik van alcohol of drugs.

Wat er dan gebeurt is dat je lichaam niet de slaapfase van een diepe slaap bereikt, deze diepe slaap is nodig om uit te rusten. Op deze manier kun je uren slapen zonder dat je daadwerkelijk uitrust.

Ook kan de slaapaandoening ‘slaapapneu’ ervoor zorgen dat jij s’ochtends moe wakker word. Als je aan slaapapneu lijd, stopt je ademhaling meerdere keren per nacht waardoor je te maken krijgt met zuurstofgebrek, dit gebrek zorgt voor een slechte kwaliteit van je slaap.

Hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?

Je zult je misschien wel afvragen, ‘maar als te weinig slapen niet goed is en te veel slapen ook niet, hoeveel slaap heb ik dan eigenlijk nodig?’

Hoeveel slaap je nodig bent hangt helemaal van jou als persoon af, waar het om gaat is de kwaliteit van je slaap. Gemiddeld slapen we tussen de 6 en de 9 uur per nacht.

De één heeft genoeg aan 6 uur terwijl de ander zich optimaal uitgerust voelt bij 9 uur. Er is zelfs een groep mensen die 10 tot 12 uur per nacht slaapt en zich daar heerlijk bij voelt, dit zijn de zogenaamde ‘langslapers’.

Als je meer dan 8 a 9 uur slaapt en je niet uitgerust wakker word, is het verstandig om even je huisarts te bezoeken. Er hoeft natuurlijk niets aan de hand te zijn maar lang slapen en toch moe zijn kan ook te maken hebben met een onderliggend probleem.

Tips bij te veel slapen

Wat je kunt doen om je slaap zo optimaal mogelijk te houden is, regelmaat. Het lichaam heeft behoefte aan regelmaat. Probeer dus altijd rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en ook rond hetzelfde tijdstip op te staan.

Om je geest tot rust te brengen voordat je gaat slapen kun je nog even een boek lezen of naar ontspannen muziek luisteren. Zorg er in ieder geval voor dat je niet gaat piekeren als je op bed ligt (veelvoorkomend probleem)

Kijk in het weekend uit met uitslapen, natuurlijk is het geen probleem om even wat langer te blijven liggen maar overdrijf het niet.

Ook speelt een donkere goed geventileerde kamer, een opgeruimde kamer en een comfortabel matras en kussen mee in de kwaliteit van je slaap.

Hoe ziet jouw slaappatroon eruit?

Tegenwoordig zijn er handige apps te downloaden waarmee je direct inzicht hebt in je slaappatroon. Met deze apps kun je precies zien hoe lang je slaapt, wat de kwaliteit van je slaap is en wanneer je het beste gewekt kunt worden.

Op deze manier kun je analyseren waar het probleem ligt en je kunt je probleem zo veel doelgerichter aanpakken. Wat ik je dus wil aanraden om dit eens te proberen.

Wel moeten we in ons achterhoofd houden dat je slaapkwaliteit afhankelijk is van meerdere externe factoren die deze apps niet meten, toch is het een goede indicatie.

Leer meer over ‘slapen’

In Nederland is de kennis over slapen behoorlijk matig terwijl slapen één van de eerste levensbehoeftes is, zonder slaap ga je namelijk dood.

Als we kijken naar onze eerste levensbehoefte ‘eten en drinken’ zien we dat er echt enorm veel informatie te vinden is. Daarom wil ik je aanraden om je te verdiepen in, hoe slapen nu eigenlijk werkt.

En al helemaal als je slaapproblemen hebt is het echt een must om hier meer van af te weten..

Het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ van slaapdeskundige William van der Klaauw leert je alles over slapen. Vele duizenden mensen hebben hun slaap terug gevonden dankzij dit boek.

Ook zijn er tal van mensen die aangeven dat ze nu veel beter slapen nadat ze de kennis die ze uit het boek hebben verkregen hebben toegepast.

Naast dit boek heeft William ook verschillende gratis ebooks die je kunnen helpen bij al je slaapproblemen!

[inbound_button font_size=”20″ color=”#44b92f” text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://wijzeroverslapen.nl/slaapproblemen-aanpakken/” width=”” target=”_self”]Check hier meer! [/inbound_button]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *