Slecht slapen tijdens zwangerschap? Check hier de beste tips van 2019!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Zwangerschap 12 december 2016
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Slecht slapen tijdens zwangerschap is een veelvoorkomend probleem. Het is daarom niet raar als je hier last van hebt. Fijn is het niet, want je bent hierdoor extra vermoeid overdag. En juist tijdens een zwangerschap kun je wel wat extra energie gebruiken. Op deze pagina wil ik je vertellen hoe het komt dat je niet […]

slecht slapen tijdens zwangerschapSlecht slapen tijdens zwangerschap is een veelvoorkomend probleem. Het is daarom niet raar als je hier last van hebt. Fijn is het niet, want je bent hierdoor extra vermoeid overdag.

En juist tijdens een zwangerschap kun je wel wat extra energie gebruiken. Op deze pagina wil ik je vertellen hoe het komt dat je niet zo goed slaapt en wat je daar aan kunt doen.

Het is namelijk zeker niet nodig om altijd zo vermoeid te zijn terwijl er prima hulpmiddelen zijn die jou weer heerlijk kunnen laten slapen.

Rust is erg belangrijk

Het is belangrijk dat zwangere vrouwen genoeg rust krijgen. Ze dragen immers een baby bij zich en dat vraagt veel van het lichaam.

Het voeden en en laten groeien van je baby kost enorm veel energie. Het is niet alleen mentaal soms wat lastiger maar ook fysiek eist het zijn tol.

Zo moet je hart 4 tot 5 keer harder werken om alles te voorzien van voldoende bloed, je nieren moeten harder werken om de afvalstoffen af te voeren en je spieren worden gedurende de zwangerschap steeds zwaarder belast.

Slecht slapen tijdens zwangerschap is dus zeker niet handig omdat je juist tijdens deze periode, wel wat extra rust kunt gebruiken.

Vermoeidheid

In het begin van je zwangerschap ben je meestal het meest vermoeid. Dit heeft te maken met het feit dat je kindje dan erg hard groeit en de hormonen die veranderen in je lichaam.

Soms hoor ik ook wel eens gevallen van vrouwen die extreem vermoeid zijn. Dit kan te maken hebben met een slaapprobleem of een verkeerd slaapritme. Verderop in dit artikel ga ik het daar over hebben.

Ook kan extreme vermoeidheid te maken hebben met andere zaken zoals bloedarmoede. Laat je daarom bij extreme vermoeidheid altijd even nakijken door een huisarts of verloskundige.

Slaapcyclus

Tijdens je zwangerschap slaap je anders dan normaal. Je doorloopt nog wel een slaapcyclus maar deze is iets anders dan normaal.

Slaapcyclus is trouwens de term voor de verschillende stadiums die je doorloopt als je slaapt. Deze 5 fasen kenmerken de slaapcyclus: het sluimeren, de lichte slaap, de diepere slaap, de zeer diepe slaap en de droomslaap.

Soms noemt men de droomslaap ook wel de REM-slaap.

Deze slaapcyclus word gedurende nacht een aantal keer herhaald. Als je zwanger bent duurt met name de droomslaap aanzienlijk korter.

Dit betekent dat je dus minder vaak diep slaapt. Hierdoor ben je vaker wakker en daardoor slaap je slechter.

Slecht slapen tijdens zwangerschap

Zoals ik net al aangaf hebben veel vrouwen last van slecht slapen tijdens zwangerschap en heeft dit te maken met onder andere de veranderende hormoon huishouding.

Hierdoor kun je te maken krijgen met de volgende problemen

  • Moeilijk in slaap kunnen komen
  • Snel wakker worden, licht slapen dus
  • Te vroeg wakker worden
  • Moeite om de hele nacht door te slapen
  • Humeuriger overdag
  • Vermoeid overdag
  • Lusteloos

Slaapbehoefte

Ook is je slaapbehoefte tijdens een zwangerschap compleet anders dan normaal. De meeste zwangere vrouwen hebben aan het begin van hun zwangerschap meer behoefte aan slaap.

Zo kan het zijn dat je normaal maar 7 of 8 uur per nacht slaapt en dat je nu behoefte heb aan wel 12 uur per nacht. Geef hier aan toe. Het kindje in je buik en jij hebben genoeg rust nodig.

Na ongeveer 3 maanden zwangerschap zal je energie weer toe gaan nemen totdat je in het laatste trimester komt. Dan kun je weer wat meer vermoeid raken.

Dit komt door het feit dat je buik alsmaar groter word en je hierdoor minder goed kunt slapen en geregeld wakker word tijdens de nacht.

Wat kun je doen om toch goed te slapen?

Nu je de achterliggende gedachte van slecht slapen tijdens zwangerschap weet, is het tijd om je informatie te geven over wat je er allemaal tegen kunt doen om toch voldoende nachtrust te krijgen.

Creëer een ritueel voor je gaat slapen.

Hiermee bedoel ik, houd een vast patroon aan. Wij mensen zijn nou eenmaal dol op vaste patronen. Lees bijvoorbeeld elke avond voor je gaat slapen een boek. Hierdoor komt je geest ook tot rust en zul je makkelijker in slaap vallen.

Maak je slaapkamer comfortabel.

Een slaapkamer is gemaakt om in te slapen. Gebruik hem hier dan ook voor. Ga niet tv kijken op bed of van allerlei dingen uitspreken met je partner. Een goede slaapkamer is donker, koel en goed geventileerd.

Neem een andere houding aan.

Als je een buikslaper bent kan dit de nodige problemen opleveren tijdens je zwangerschap. Probeer je houding te veranderen door op je linkerzij te gaan liggen. Dit is ook het beste voor de baby want zo krijgt de placenta de beste bloeddoorstroming.

Kijk uit met dutjes.

Slecht slapen tijdens zwangerschap komt ook heel vaak voort uit het feit dat er op een verkeerde manier dutjes worden gedaan. Een dutje als je moe bent is zeker aan te raden maar kijk wel uit. Slaap niet langer dan een half uurtje per keer. Doe je dit wel, kan het in de avond problemen opleveren.

Tips om beter te kunnen slapen

Hieronder wil ik een aantal tips met je delen die je kunt toepassen om beter te kunnen slapen tijdens je zwangerschap

  1. Voldoende lichaamsbeweging overdag
  2. Ga schoon en fris naar bed, dus douchen voordat je gaat slapen helpt hierbij
  3. Verschoon je bed regelmatig, je slaapt beter in een bed die fris en schoon is.
  4. Creëer rust in je slaapkamer, zorg er dus voor dat je slaapkamer opgeruimd is.
  5. Extra kussens als ondersteuning, vooral als je zwanger bent is het aan te raden om kussens te gebruiken als ondersteuning.(bijv. onder je benen) Hierdoor zul je beter door slapen
  6. Ontspan voordat je naar bed gaat. Lees nog even een boek of neem een lekker warm bad. Je zult zien hoe dit je slaap bevorderd.
  7. Goede ventilatie op je slaapkamer. Dus zet een rooster open of ventileer tenminste overdag door je raam open te zetten.
  8. Vermijd zware maaltijden in de avond. Hierdoor kun je last krijgen van brandend maagzuur en buikpijn.
  9. Op tijd naar bed gaan. Geef toe aan je vermoeidheid
  10. Neem eens een lekkere massage om volledig tot rust te komen.

Pas deze tips toe en je zult merken dat je er een stuk beter van zult slapen!

Meer weten over slapen?

Heb je na het toepassen van deze tips nog steeds last van een verkeerd slaapritme of slaapproblemen? Dan is het verstandig om eens te kijken naar het boek van slaapdeskundige William van der Klaauw.

Zijn boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ heeft al vele mensen geholpen om weer heerlijk te kunnen slapen. Zwanger of niet het is echt een aanwinst voor je boekenkast.

Slapen is enorm belangrijk, zorg er dus voor dat het goed gebeurt. Dit is zoals je weet helemaal belangrijk tijdens je zwangerschap!

Ik weet zeker dat je met de 7 stappen methode van William van der Klaauw binnen de kortste keren weer heerlijk slaapt. Kijk hier voor Perfect slapen in 7 stappen ervaringen.

Heel veel succes gewenst en als er nog vragen zijn hoor ik het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *