Slecht Slapen Na Nachtdienst? Check Hier De Beste Tips Anno 2019!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Werken in ploegendienst 14 december 2016
Jens 2 Comments

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Slecht slapen na nachtdienst is een veelvoorkomend probleem. Misschien heb je al wel van alles geprobeerd en lijkt niets te werken, toch zijn er bepaalde dingen die uitkomst kunnen bieden.. Lees er meer over in dit artikel

slecht slapen na nachtdienstSlecht slapen na nachtdienst te hebben gedraaid komt erg veel voor. Het lichaam raakt helemaal in de war van dit omgekeerde slaapritme.

Je kunt het vergelijken met een jetlag, maar dan meerdere keren in een week, en aangezien de mens van oorsprong een ‘dagdier’ is kan dit verschillende problemen met zich meebrengen.

Hieronder wil ik je meer vertellen over het slapen na een nachtdienst, de problemen die je ervaart en wat je er aan kunt doen om toch zo effectief mogelijk te slapen.

Biologische klok

Ons lichaam heeft een biologische klok. Ook wel ons bioritme genoemd. Om het even simpel uit te leggen is ons lichaam in feite voorgeprogrammeerd.

Zo ben je ’s morgens het fitst en word je gedurende de avond steeds slaperiger. Je kunt je wel voorstellen dat wanneer we dit ritme niet aanhouden er problemen kunnen ontstaan.

Slecht slapen na nachtdienst te hebben gedraaid is één van de problemen, Wist je dat het draaien van nachtdiensten zorgt voor de grootste problemen als je het vergelijkt met een vroege of late dienst?

Het lichaam werkt niet mee

Als je nachtdiensten draait kan het lichaam gaan protesteren. In het begin, en als je jong bent, valt dit vaak nog wel mee maar hoe ouder je word hoe meer het lichaam gaat protesteren.

Je kunt de volgende problemen gaan ervaren

  • Maag en darmklachten
  • Hoofdpijn
  • Overdag niet kunnen slapen en ’s nachts niet wakker kunnen blijven
  • Stemmingswisselingen
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Hart en vaatziekten
  • Diabetes
  • Slaapproblemen

Kortom, het werken in een ploegendienst is niet het meeste gezonde beroep. Maar omdat we er nou eenmaal mee te maken hebben, en niet zomaar ontslag kunnen nemen, is het belangrijk om te kijken hoe we eventuele klachten kunnen beperken.

Dankzij Deze 7-Stappen Methode Wist Chantal Haar ‘Dag’ Rust Terug Te Vinden>>

Voeding tijdens nachtdienst

Je zult misschien wel denken ‘Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn slaapprobleem, niet welke voeding ik tot me moet nemen!’ Dat klopt en daar ga ik je zeker meer over vertellen.

Voeding en slapen hebben namelijk best veel met elkaar te maken. Zo herken je misschien wel dat je slaperig word na een zware maaltijd, of dat je juist niet kon slapen vanwege de trek in eten.

Als je aanvangt met een nachtdienst denkt je lichaam juist dat je gaat slapen, hierdoor word voeding minder goed verteerd. Mensen die in ploegendienst werken hebben vaak meer last van hun maag en darmen.

Misschien herken je het opgeblazen gevoel, misselijkheid,diarree of brandend maagzuur. Dit komt allemaal vanwege het feit dat je misschien teveel zoete of vette producten eet.

Vaste eetmomenten

Als je ’s nachts teveel eet word je minder alert en slaperig. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Helemaal als je met machines werkt of een voertuig bestuurt.

Probeer dus tijdens je nachtdienst niet al te veel, te vet of te zoet te eten. Houd vaste eetmomenten aan. Bijvoorbeeld:

  • Om 22:00 uur een cracker met kaas of yoghurt
  • Om 01:00 uur eiwitrijke producten zoals, vlees,vis of eieren.
  • Om 04:00 uur koolhydraatrijke producten zoals brood.

Als jij vaste eetmomenten kiest en de juiste voeding tot je neemt zul je, je al een stuk energieker voelen.

crackers

Slecht slapen na nachtdienst, wat te doen?

Slecht slapen na nachtdienst te hebben gedraaid kan onder andere te maken hebben met de voeding die je nuttigt. Daarom is bovenstaande alinea ook zo belangrijk;-)

Zoals ik al zeg zijn vaste eetmomenten en de keuze voor bepaalde soorten voeding van belang om beter te kunnen slapen. Pas dit dus eerst aan.

Hieronder wil ik je enkele tips geven die je vandaag al kunt gaan toepassen, en die je helpen om beter te kunnen slapen.

  • Houd zoveel mogelijk ritme aan. Dat betekent, ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta ook weer op dezelfde tijd op.
  • Gebruik oordopjes als je last hebt van langsrazend verkeer of andere stoorzenders
  • Probeer minimaal 6 uur te slapen na een nachtdienst.
  • Je kunt een dutje doen voordat je naar je werk gaat. Kijk wel uit dat je niet te lang slaapt, maximaal een half uurtje. Anders raakt je bioritme nog verder in de war
  • Gebruik nooit slaapmiddelen. Slapen is iets natuurlijks. Houd het ook natuurlijk!
  • Zorg voor een rustige,donkere en koele slaapomgeving

Naast deze tips wil ik je ook nog enkele tips geven mocht je ’s nachts moeite hebben om wakker te blijven.

  • Goede verlichting op je werkplek
  • Niet te zwaar eten (zoals hierboven vermeld)
  • Zoek regelmatig contact met collega’s
  • Zet indien mogelijk een radio aan
  • Wissel indien mogelijk je werkzaamheden af met collega’s

Effectiever leren slapen?

Het toepassen van bovenstaande tips, en het verkrijgen van deze verhelderende inzichten over werken en slapen tijdens ploegendiensten, kunnen voor jou al voldoende zijn om een verschil te ervaren.

Toch wil ik je op deze pagina een boek aanraden waar je precies kunt leren hoe ‘slapen’ in elkaar zit en hoe je jou ideale slaapritme vind.

Dit boek ‘Perfect slapen in 7 stappen’ van William van der Klaauw heeft al vele ‘nachtbrakers’ geholpen om een stuk effectiever te slapen en vooral veel energieker wakker te worden.

Niet alleen de mensen om wie het gaat zijn hier super blij mee, ook de mensen die om hun heen staan ervaren een bijzonder prettige verandering.

Deze ‘7 stappen methode‘ bevat alle informatie die je nodig bent om heerlijk te kunnen slapen. Maar dat is nog niet alles, naast het boek krijg je verschillend extra’s

  • 1 jaar persoonlijke ondersteuning van slaapdeskundige William van der Klaauw
  • Gratis E-cursus ‘Dieper slapen’
  • Kalmeer je gedachten (10 bewezen technieken)
  • Welterusten snacks receptenboek
  • Slaap lekker supplementengids
  • CrystalWaters Relax muziek

Leer vanaf vandaag optimaal slapen!

Slecht slapen na nachtdienst te hebben gedraaid kan dus vanaf vandaag afgelopen zijn! Het enige wat jij hoeft te doen is te kiezen voor dit boek(+ alle extra’s) en er mee aan de slag te gaan.

Want zeg nou zelf, je wilt toch niet voor altijd last blijven houden van deze slaapproblemen (met alle gevolgen van dien overigens)

Kies daarom vanaf vandaag voor jezelf en leer om optimaal te slapen en energiek wakker te worden!

Wil je meer weten over het boek van William van der Klaauw? Check het dan via onderstaande button.

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

2 reacties op “Slecht slapen na nachtdienst?

  1. Door Matthijs

    Probeer tijdens je nachtdienst geen koffie of energiedrankjes te drankjes te drinken!

    Dit zijn echte “killers” voor je slaap als je eindelijk op bed ligt.

    1. Door Maarten

      Klopt inderdaad, dit is één van de eerste dingen waar je mee moet stoppen als je slaapproblemen na je nachtdienst ervaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *