Slecht slapen door piekeren? Stop ermee! Ontdek hier hoe je dat doet!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Onrustig slapen 19 januari 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Slecht slapen door piekeren.. Wist je dat hier meer dan de helft van de Nederlanders weleens last van heeft? Dan praten we dus over meer dan 11 miljoen mensen. Meer dan 11 miljoen mensen die weleens slecht slapen door piekeren.. Het is dus echt tijd om er iets aan te doen, althans jij moet het […]

slecht slapen door piekerenSlecht slapen door piekeren.. Wist je dat hier meer dan de helft van de Nederlanders weleens last van heeft? Dan praten we dus over meer dan 11 miljoen mensen.

Meer dan 11 miljoen mensen die weleens slecht slapen door piekeren.. Het is dus echt tijd om er iets aan te doen, althans jij moet het natuurlijk doen maar ik kan je erbij helpen.

Op deze pagina wil ik je namelijk helpen om van je eindeloze gepieker af te komen. Piekeren in bed is iets waar je zo snel mogelijk van af moet zien te komen.

Hoe ontstaat het?

Hoe ontstaat piekeren eigenlijk? Waarom krijg je hier juist last van als je in bed ligt? Eigenlijk wel logisch te verklaren. Als je in bed ligt kom je namelijk tot rust.

Je krijgt tijd om na te denken over alles wat er die dag gebeurt is en helaas slaat dat soms uit naar negatieve gedachten. En als je eenmaal negatieve gedachten denkt dan is het moeilijk om hier weer uit te komen.

Je zult je eigen gedachten moeten stoppen op dat moment, je brein doet dit namelijk zelf niet. Het vervelende negatieve stemmetje blijft maar door razen.

Tip: Check hier hoe het mij lukte om van mijn piekerende gedachten af te komen>>

Een stroom van gedachten

Piekeren is dus een gedachtestroom die vooral op gang komt als je in bed ligt, je denkt dan over van alles na wat er die dag niet goed is gegaan.

Wat ik ook vaak hoor is dat mensen die constant wakker liggen omdat ze piekeren, uiteindelijk ook gaan piekeren over het feit dat ze niet kunnen slapen.

Als je op dit punt aanbeland bent kom je in een kringloop van negatieve gedachten terecht en zul je hier moeilijk alleen uitkomen. Maar jij zoekt gelukkig naar oplossingen en die gaan er komen ook!

Slecht slapen door piekeren behoort straks tot het verleden..

Hoe stop je het?

Laten we ons maar eens gaan focussen op de oplossing, je weet zo onderhand wel dat piekeren negatief is en dat je er zo snel mogelijk vanaf moet komen.

Omdat piekeren vaak gaat over dezelfde gedachten die jou bezig houden is het verstandig om deze gedachten te gaan onderzoeken.

Wacht hier uiteraard niet mee totdat je in bed ligt maar doe dit eerder op de dag. Onderzoek waarom dit jou zo bezig houd en zoek naar een oplossing die ervoor zorgt dat je het van je af kunt zetten.

Het is van belang om dit zo snel mogelijk te doen, wacht je, dan is de kans groot dat je het ‘probleem’ nog groter maakt en hierdoor zul je dus steeds meer gaan piekeren.

Probeer dit eens!

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je in bed ligt en toch begint te piekeren. Is dit het geval? Dan is het verstandig om afleiding te zoeken.

Ga dus uit bed en ga even wat anders doen om op andere gedachten te komen. Lees een boek of luister muziek. Muziek is sowieso goed tegen piekeren, je kunt dus ook uit voorzorg voordat je gaat slapen luisteren naar rustgevende muziek.

Wat je ook kunt doen is je piekerende gedachten inruilen voor leuke ontspannen gedachten. Denk aan leuke dingen die je hebt meegemaakt of een heerlijke vakantie.

Tips tegen piekeren

1. verander het stemmetje in je hoofd

Denken is niets anders dan een gesprek voeren met jezelf. Negatieve gedachten zorgen ervoor dat jij vaak denkt of in gesprek bent met jezelf over wat je niet wilt in plaats van wat je wel wilt. Dit zorgt voor vervelende gevoelens.

Elke keer dat dit vervelende stemmetje weer in je opkomt, stop het dan meteen en denk aan een prettige ervaring.

2. Jij hebt de keuze te denken wat je wilt

Als mensen zijn we in staat te denken wat we willen, we zijn regisseur van onze eigen gedachten. Je hebt dus de keuzevrijheid om je negatieve gedachten meteen te stoppen en aan iets positiefs te denken, onthoud dit!

3. Stel jezelf een doel

Het komt een beetje neer op wat ik hierboven zei, je bent dus vrij om te denken wat je wilt, doe dit dan ook en stel jezelf een doel. Bijvoorbeeld, ‘ik verander mijn gedachten in positieve gedachten’ Blijf dit elke dag tegen jezelf herhalen, vooral als je het even moeilijk hebt.

4. Ga sporten

piekeren afleren door sportenSlecht slapen door piekeren kun je heel goed tegengaan door te sporten. Sporten geeft je sowieso een positief gevoel door de verschillende stofjes die vrijkomen, maar je verzet door sporten ook je gedachten, hier word je geest rustig en helder van.

5. Plaats piekeren in een hokje

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar wat een hele goede manier is om ‘gecontroleerd’ te piekeren is om dit op een bepaald moment op de dag toch toe te laten.

Maar let op! Alleen op dat moment en niet langer dan 10 minuten, de rest van de dag is het strikt verboden om te piekeren. Op deze manier kun je, je gedachten beter controleren en er uiteindelijk helemaal vanaf komen.

Samenvattend wil ik je nog een citaat laten horen, dit citaat spreekt mij enorm aan en het is 200% waar, het citaat klinkt als volgt ‘Je bent wat je denkt’

Hetgeen waar jij het meest van de tijd aan denkt zul jij worden, dus denk jij vaak negatief dan zul je als persoon ook negatiever worden maar denk je daarin tegen vaak positief zul je als persoon vrolijk en positief zijn.

Slecht slapen door piekeren, conclusie

We kunnen concluderen dat slecht slapen door piekeren enorm destructief is, je kunt jezelf bijna letterlijk gek denken en dat is zeker niet nodig.

Om van je piekerende gedachten af te komen is het belangrijk dat je, je gedachten kunt verzetten op het moment dat je begint te piekeren.

Je kunt van piekeren afkomen door te ontspannen voordat je gaat slapen, dit kan zijn door het luisteren van rustgevende muziek of het lezen van een boek.

Ook zijn er veel mensen die ontspannen door middel van sporten. Wel wil ik je als tip meegeven om niet laat op de avond nog te gaan sporten, hierdoor activeer je, je brein en is het moeilijker om in slaap te vallen.

Dwangmatig piekeren kun je afleren door jezelf te trainen om anders te denken of om een vast moment op de dag in te stellen dat je mag piekeren.

Ik hoop dat je dit een waardevol artikel vond en ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat, heb je vragen schroom dan vooral niet en stel je vraag!

Wil je nou meer weten over verschillende slaapproblemen zoals een verkeerd slaapritme, slecht slapen tijdens je zwangerschap, verkeerd slaapritme tijdens ploegendienst, angst om niet te kunnen slapen, chronisch slaaptekort oplossen of meer, kijk dan gerust eens rond op deze site!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *