Slecht slapen door de overgang? Dit is wat je MOET weten!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Overgang 1 maart 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Slecht slapen door de overgang is iets waar veel vrouwen boven de veertig mee te maken hebben. Waarom krijg je er juist last tijdens je overgang? En wat kun je er tegen doen? Een goede nachtrust is voor iedereen belangrijk, wanneer je een nacht niet goed slaapt merk je dat de volgende dag meteen. Je […]

slecht slapen door de overgangSlecht slapen door de overgang is iets waar veel vrouwen boven de veertig mee te maken hebben. Waarom krijg je er juist last tijdens je overgang? En wat kun je er tegen doen?

Een goede nachtrust is voor iedereen belangrijk, wanneer je een nacht niet goed slaapt merk je dat de volgende dag meteen. Je bent moe, futloos en hebt weinig energie.

Slecht slapen kan tijdens de overgang vaker voorkomen dan normaal, daarom wil ik je op deze pagina informeren over de oorzaken en oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat jij beter slaapt.

Slecht slapen door de overgang, oorzaken:

Slecht slapen door de overgang is helaas niet het enig wat het met zich meebrengt. De overgang kan voor allerlei klachten zorgen, denk aan, hoofdpijn stemmingswisselingen, toename in gewicht, zogenaamde opvliegers maar ook slecht slapen behoort tot de veelgehoorde klachten.

Er zijn verschillende soorten slaapproblemen die voorkomen tijdens de overgang. Zo kan het zijn dat je ‘s avonds moeite hebt om in slaap te vallen, moeite hebt om door te slapen of juist ‘s ochtends niet op kunt staan.

Wat vaak de onderliggende oorzaak is van deze klachten is dat je onrustig bent of last krijgt van opvliegers als je in bed ligt, denk aan hevig transpireren en een benauwend gevoel hebben.

Veranderingen tijdens de overgang

Tijdens de overgang veranderen je hormonen en dat zorgt voor een stukje onrust binnen je lichaam. Omdat de hormoonhuishouding van vrouwen nogal complex in elkaar zit, zijn ze extra gevoelig voor slaapproblemen.

Hieronder probeer ik je op een simpele manier duidelijk te maken hoe je hormonen reageren:

  • De belangrijkste hormonen van een vrouw,oestrogeen en progesteron schommelen heftig tijdens onze menstruatiecycli. Oestrogenen zorgen ervoor dat de hoeveelheid droomslaap toeneemt en progesteron zorgt voor een herstelslaap en door dit hormoon krijg je een slaperig gevoel, vlak voor je gaat menstrueren daalt je progesteron, dit kan ervoor zorgen dat je niet goed in slaap komt. Ook kan het schommelen van hormonen zorgen voor een onrustige slaap.
  • Het grootste gedeelte van de vrouwen tussen de 40 en 65 jaar krijgt ‘s nachts te maken met opvliegers, je kunt je wel voorstellen dat dit niet echt slaap bevorderend is.
  • Ongeveer 25% van de vrouwen krijgt na hun veertigste last van een traag werkende schildklier, een traag werkende schildklier kan zorgen voor slaapproblemen
  • Als vrouwen ongeveer 35 jaar oud zijn daalt hun oestrogeen en progesteron waarde, het hormoon progesteron kan wel dalen tot slechts 5% en dat hormoon hebben vrouwen nou juist nodig om in slaap te vallen.

Nu denk je misschien bij jezelf, ‘Ja leuk maar wat kan ik er aan doen?’ Nou eigenlijk kun je hier best veel aan doen, hormonen reageren namelijk op verschillende dingen, hieronder meer..

Leefstijl

Slecht slapen door de overgang is niet iets waar je, je maar zo bij neer zou moeten leggen. Zoals ik al zei kun je er zelf namelijk wel degelijk iets aan doen..

Denk hierbij aan je voedingspatroon zoals, het nuttigen van voldoende water, het vermijden van koffie of thee voordat je naar bed gaat en niet meer te eten in de uren voordat je gaat slapen.

Ook is het goed om overdag voldoende daglicht op te nemen, hierdoor maakt je lichaam het hormoon serotonine aan, dit is de voorloper van het slaaphormoon melatonine en is nodig voor een goede nachtrust.

Ook beweging is goed voor je nachtrust, ook door beweging word het hormoon serotonine aangemaakt.

Zorg ook voor een goed ritme, ons lichaam is echt een gewoontedier, hou vaste tijden aan. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Je zult merken dat slapen steeds beter gaat.

Geef je ogen alvast rust voordat je gaat slapen, kijk het laatste uur voordat je gaat slapen niet meer in fel licht, hierbij doel ik natuurlijk op het gebruik van je smartphone vlak voor je gaat slapen. Door het felle licht worden je hersenen geactiveerd.

Laat je zorgen zoveel mogelijk achter je. Piekeren is echt niet goed voor je nachtrust. Eén van de grootste slaapproblemen in Nederland is piekeren. Schrijf je zorgen van je af of bespreek ze met iemand, zorg er ieder geval voor dat het uit je hoofd is.

Word wijzer over slapen

Een gebrek aan kennis over slapen is een groot probleem in Nederland, we weten alles over voeding en een gezonde leefstijl maar over slapen, wat minstens net zo belangrijk is, is bij de meeste mensen weinig bekend.

Slaapdeskundige William van der Klaauw ontwikkelde daarom een soort ‘slaapgids’ zijn boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ bevat alles wat nodig is voor een optimale nachtrust.

Reviews lezen over dit boek? Check ze hier>>

Dit boek is een eye opener geweest voor veel mensen. Mensen die voorheen jaren met slaapproblemen rondliepen en alles probeerden slapen nu weer optimaal, en waarom?

Omdat ze zich simpelweg iets meer verdiepten in hoe slapen nu eigenlijk werkt, wat je lichaam doet, wat je hormonen doen en vooral wat je zelf moet doen om te zorgen dat je heerlijk zorgeloos slaapt.

Wil je meer weten over dit boek? Check dan het complete overzicht via onderstaande button.

[inbound_button font_size=”20″ color=”#f05916″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”/slaapproblemen-aanpakken” width=”” target=”_self”]Leer meer over slapen![/inbound_button]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *