Slapen tijdens een hittegolf? De 7 beste tips op een rij!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapklimaat 20 september 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Slapen tijdens een hittegolf is allesbehalve makkelijk. De temperatuur in je slaapkamer lijkt tot ongekende hoogte te zijn gestegen en slapen lijkt haast een onmogelijke opgave. In dit artikel vertel ik je hoe je zelfs tijdens de warmste dagen lekker in slaap kunt vallen

slapen tijdens een hittegolfVolgens een Brits onderzoek(1) heeft maar liefst 62% van de mensen problemen met slapen tijdens een hittegolf. Niet verwonderlijk natuurlijk, want hoe vervelend is het wel niet om zwetend in je bed te liggen, terwijl je wel je rust nodig hebt?

Gelukkig zijn er genoeg trucjes die ervoor zorgen dat je toch een goede nachtrust hebt, zelfs als het kwik ‘s avonds niet wil dalen. In dit artikel vertel ik je precies hoe je heerlijk in slaap kunt vallen.

Niet de enige die niet kan slapen tijdens een hittegolf

Je bent zeker niet de enige die de slaap niet kan vatten als het ’avonds maar niet lijkt af te koelen. In mediterrane landen zoals Spanje, Italië en Griekenland, maar ook dichter bij huis zoals in Frankrijk, zijn de mensen wel gewend aan hete nachten. Zij hebben daarom ook vaak hun leefritme hierop aangepast.

Siësta

Niet voor niets is ‘Siësta’ een bekende Spaanse term. Het houdt in dat je rond het middaguur een paar uurtjes gaat rusten, zodat je ’s avonds, als het iets is afgekoeld, wat langer kunt doorgaan. Het is niet voor niets dat je rond het middaguur een siësta houdt; tussen een en drie ‘s middags is het namelijk het heetst.

Houd de kamer koel

Volgens onderzoek(2) van een Engelse beddengigant slapen mensen het liefst bij een kamertemperatuur van 17 graden Celsius. Dat betekent dus dat de temperatuur op de slaapkamer tijdens een hittegolf snel naar beneden moet worden gebracht. Hoe zorg je voor een optimale temperatuur? Daar zijn verschillende oplossingen voor.

Rustig blijven liggen

Als je het warm hebt in bed, dan heb je vaak de neiging om telkens van houding te wisselen. Niet doen! Als het erg warm is, is het juist aan te raden om zo stil mogelijk te blijven liggen. Niet woelen dus, maar rustig liggen en proberen de slaap te vatten.

goede slaaphouding

Kies voor beddengoed van katoenen

Katoen ademt beter dan andere stoffen zoals flanel of satijn. Als het dus warm is, doe je er verstandig aan om te kiezen voor katoenen beddengoed.

Haal je dekbed van bed af en slaap onder een katoenen laken of alleen onder een dekbedhoes van katoen. Zorg er ook voor dat je onderlakens van katoen zijn.

Zelfs een katoenen pyjama is bij heet weer stukken fijner dan een slaapsetje van satijn en bevordert het slapen tijdens een hittegolf.

Je beddengoed in de vriezer

Het linkt misschien raar, maar doe voor het slapengaan je beddengoed (hoeslaken, kussensloop) even een minuutje of twee, drie in de vriezer.

Ditzelfde trucje kun je ook doen met je pyjama. Let er wel op dat je het beddengoed en je pyjama eerst in een plastic zak stopt, voordat het in de vriezer gaat. Anders kan het vochtig worden en dan heb je nog altijd geen verkoeling, enkel irritatie.

Kies voor aparte bedden

Slaap je in een tweepersoonsbed? Dan kan het tijdens een hittegolf helemaal gek idee zijn om apart van elkaar te slapen. Op die manier heb je geen last van de ‘extra’ warmte die afkomstig is van de lichaamswarmte van je partner of bedgenoot.

Idealiter leg je een matras op de grond, die vaak nog iets sneller afkoelt dan je bed.

oorzaak van nachtmerries

Buiten slapen als het warm is

Tijdens een hittegolf is het ineens helemaal zo’n gek idee nog niet om buiten te gaan slapen, bijvoorbeeld in een tentje, op de veranda of in een zelfgemaakt bedje op het balkon.

‘s Avonds koelt het een beetje af en je geniet van een fris avondbriesje, iets dat je niet standaard door je slaapkamer hebt waaien.

Wees wel slim en zorg ervoor dat je onder een klamboe ligt. Anders slaap je nog altijd niet, omdat je wordt lek geprikt door de muggen. En kies voor een relatief rustige, beschutte plek, zodat je ook rustig en veilig kunt slapen.

Insmeren met verkoelende aftersun

Leg voor het slapengaan een tube aftersun of een andere crème die idealiter aloë vera bevat, even in de koelkast. Douche je niet te koud, aangezien je lichaam dan weer extra aan het werk moet om de lichaamstemperatuur op peil te houden (en daardoor krijg je het weer extra warm) en smeer je na het douchen in met de verkoelende crème.

Dit kan met name bij het inslapen net wat verlichting brengen, waardoor je de slaap makkelijker kunt vatten.

De ventilator mag aan

Als je spreekt van een hittegolf, dan is het kwik gedurende minstens vijf dagen achter elkaar vijfentwintig graden of hoger. Volgens het KNMI (Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut) moeten daarnaast drie van die vijf dagen minstens dertig graden zijn geweest.

In dit soort gevallen heeft het dus weinig zin om de ventilator ‘even’ aan te zetten voor je gaat slapen; de warmte blijft lang in de kamer hangen en het koelt dagenlang niet af. Het kan helpen om een bak met ijsklontjes voor de ventilator te zetten. Dit geeft extra verkoeling.

ventilator

Eet scherp eten, maar niet vlak voor het slapengaan

Van scherp eten ga je transpireren en door te zweten, koelt je lichaam af. Het is dan ook geen gek idee om juist scherp eten te nuttigen tijdens een hete periode. Wil je lekker slapen? Eet dan niet te scherp vlak voor het slapengaan, dan zweet je juist in je bed en dat wil je niet. Nuttig de maaltijd zo’n drie uur voordat je naar bed gaat, dan heeft je lichaam genoeg gezweet om voldoende af te koelen.

Een flesje ijswater naast je bed

Neem een flesje ijswater mee naar bed, waarmee je verkoelende nevel over je gezicht en op je polsen en enkels kunt spuiten. Hetzelfde trucje kan trouwens ook met een washandje met ijsklontjes, die je over je voorhoofd en langs je enkels en polsen haalt. Laat de ijsklontjes niet smelten, dat zorgt niet voor verkoelen, maar met name voor een natte plek op je matras.

Ramen overdag dicht en ’s avonds luchten

Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar wil je de warmte uit je slaapkamer houden, dan is het zaak om juist overdag alle ramen dicht te doen en de gordijnen te sluiten.

Op die manier houd je de warmte buiten en bewaar je de koelte in de kamer. Tegen de tijd dat de zon weg is, is het wel zaak om dan de ramen weer te openen.

Op die manier trekt er koelere avondlucht naar binnen, waardoor de ruimte goed gelucht wordt. Frisse lucht is namelijk ook essentieel voor een goede nachtrust.

Rolluiken als isolatie en ter verduistering

Een goede manier om de warmte uit huis en dus ook uit de slaapkamer te houden, zijn rolluiken. Deze luiken zorgen voor een goede isolatie, waardoor warme lucht buiten blijft.

Ook zorgen ze voor verduistering, zodat je altijd in een donkere kamer slaapt, dus ook als je ervoor kiest om tijdens een hittegolf je dag- en nachtritme iets te verschuiven en overdag wat lager te blijven liggen.

Wisselen van dag- en nachtritme

Gaat het helemaal niet met slapen? Dan is het misschien een goed idee om tijdelijk je nacht- en dagritme om te wisselen. Zorg dat je gedurende de warme dag gaat slapen, met de ramen en gordijnen dicht om de hitte buiten te houden.

Gedurende de nacht kun je dan tenminste genieten van een koel briesje en een prachtige, heldere sterrenhemel. Stel je gerust met het feit dat er zeker een einde komt aan de hittegolf en dat dit einde vaak gepaard gaat met een verkoelende regen- en onweersbui.

Onderzoeken die genoemd zijn in het artikel:

1 https://www.telegraph.co.uk/health-fitness/body/get-sleep-hot-weather1/ 2 https://www.express.co.uk/life-style/health/985150/how-to-sleep-heatwave-lay-still-in-bed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *