Slaapritme tijdens ploegendienst? Hoe Slaap Ik Zo Effectief Mogelijk?
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapritme 5 november 2016
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Een goed slaapritme tijdens ploegendienst is enorm belangrijk. Je slaapt al onregelmatig dus het is belangrijk om daar zoveel mogelijk structuur in aan te brengen. Het klinkt misschien raar.. Structuur aanbrengen als je werkt in een ploegendienst toch is dit mogelijk en zeker belangrijk.. Om zo goed mogelijk te slapen is het dus belangrijk het […]

slaapritme tijdens ploegendienstEen goed slaapritme tijdens ploegendienst is enorm belangrijk. Je slaapt al onregelmatig dus het is belangrijk om daar zoveel mogelijk structuur in aan te brengen.

Het klinkt misschien raar.. Structuur aanbrengen als je werkt in een ploegendienst toch is dit mogelijk en zeker belangrijk..

Om zo goed mogelijk te slapen is het dus belangrijk het juiste slaapritme te vinden. Op deze pagina wil ik je daar bij helpen.

Ploegendienst

Zoals je waarschijnlijk al wel weet is het werken in ploegendienst niet echt optimaal voor je lichaam. Met name je slaap kan hier flink onder lijden.

Met name als je overdag moet slapen omdat je ‘s nachts werkt kan het problemen opleveren. Zo slaap je overdag veel minder goed dan ‘s nachts.

De gemiddelde slaap overdag is zelfs 1 tot 4 uur korter dan de gemiddelde slaap ‘s nachts. We zijn nou eenmaal niet echt nachtdieren.

Ploegendienst en ouder worden

Met name als je ouder word kun je meer last krijgen van de gevolgen van het werken in een ploegendienst.

Dat komt vanwege het feit dat de biologische klok minder flexibel is naarmate je ouder word. Je zult dus steeds minder lang kunnen slapen en vaker wakker worden.

Een goed slaapritme tijdens ploegendienst is vooral voor oudere mensen van essentieel belang.

Beweging en ploegendienst

Beweging is een belangrijk middel om fit te blijven en dat geld met name voor de ploegendienst medewerkers.

Beweging en een goede conditie hebben namelijk positieve invloed op de kwaliteit en lengte van je slaap. Als je regelmatig beweegt en een goede conditie hebt zul je dus beter kunnen slapen;-)

Kijk wel uit met het sporten voordat je naar bed gaat. Dit kan er namelijk weer voor zorgen dat je ‘te’ actief bent om in slaap te kunnen vallen.

Tips om beter te kunnen slapen

  • Ga als je thuiskomt direct naar bed. Je lichaamstemperatuur is namelijk nog ingesteld op rust, maak hier dus gebruik van
  • Probeer ondanks dat je een verstoord ritme hebt toch zoveel mogelijk op dezelfde tijden te slapen.
  • Maak je slaapkamer donker en vooral niet te warm. Zorg ervoor dat je een donkere koele kamer hebt. Zet dus vooral geen verwarming aan in de winter
  • Vermijd tv kijken in bed en gebruik je slaapkamer alleen om er te slapen.
  • Vermijd ongeveer 3 uur van tevoren het gebruik van cafeïne houdende dranken
  • Je slaapt dus minder tijdens een nachtdienst, eventuele vermoeidheid kun je oplossen met een dutje voordat je moet werken.
  • Rook niet meer voordat je gaat slapen. Nicotine zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap komt.
  • Gebruik oordopjes of een slaapmasker tegen geluiden of licht wat je kamer binnen dringt.

Zoals je hierboven ziet zijn dit behoorlijk wat tips waar je iets mee kunt. Vaak doen mensen één van bovenstaande dingen juist wel of juist niet en merken nadat ze dit veranderen gelijk dat ze beter kunnen slapen!

Doe dus je voordeel met bovenstaande tips;-)

Slaapritme tijdens ploegendienst, conclusie

We kunnen dus concluderen dat je slaapritme tijdens ploegendienst behoorlijk verstoord is. Toch kunnen we beter leren slapen door kleine aanpassingen.

Omdat we nu begrijpen dat je tijdens een nachtdienst waarbij je overdag slaapt, 1 tot 4 uur minder slaapt, kunnen we beter rekening houden met eventuele gevolgen door ‘s avonds nog even een dutje te doen.

Mocht je nou meer willen weten over hoe je beter kunt leren slapen en waarom jij altijd uren wakker ligt? Wat het beste bij jou biologische klok past en waarom slaapmedicatie enorm slecht is?

Check dat het alom gewaardeerde boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ van William van der Klaauw.

In dit boek leer je alles over slapen en vooral hoe jij er vanavond al voor kunt zorgen hoe je beter kunt slapen!

Heb je nog vragen? Stel ze gerust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *