Slaapproblemen tijdens de overgang? De 9 BESTE tips van 2017!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
slaapproblemen 29 augustus 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

De overgang is niet altijd een makkelijke periode om doorheen te komen, ook slaapproblemen behoren tot de klassieke ‘overgangskwaaltjes’ Hoe ga je er mee om? Je leest het hier..

slaapproblemen tijdens de overgangDe overgang word gekenmerkt door veel vervelende en hinderlijke kwaaltjes, een erg vervelende kwaal is slaapproblemen tijdens de overgang.

Uren wakker liggen of badend in het zweet wakker worden, het hoort er allemaal bij. Moet je maar leven met deze problemen of kun je er iets tegen doen?

Er bestaan wel degelijk goede tips tegen slaapproblemen tijdens de overgang, wat die tips zijn? Je leest het allemaal in dit artikel.

De overgang in het kort

Voor ik je mijn tips met je ga delen wil ik het eerst even kort met je over de overgang hebben, lang niet iedereen is op de hoogte van wat de overgang nou precies inhoudt.

Op school word er niet over verteld en je moeder heeft je er waarschijnlijk maar weinig van bij gebracht. Daarom wil ik het in het kort met je bespreken.

Wist je dat er ongeveer 1,3 miljoen vrouwen in Nederland in de overgang zitten? Je bent dus zeker niet alleen..

De overgangsfase is een natuurlijk proces, je gaat van miljoenen eicellen bij je geboorte helemaal terug naar nul. Het is een fase waarin je van vruchtbaar naar onvruchtbaar gaat en dit betekent het einde van je ongesteldheid.

De reden waarom je soms klachten ondervindt van de overgang is omdat je lichaam op zoek gaat naar een nieuw hormonaal evenwicht.

Want wist je dat ruim 80% van de vrouwen regelmatig klachten ondervindt van de overgang? Je moet hierbij denken aan klachten als:

  • Vermoeidheid
  • Opvliegers
  • Slaapproblemen
  • Overgewicht
  • En nog veel meer

Hoe lang duurt de overgang?

De periode dat een vrouw in de overgang zit kan erg variëren, gemiddeld genomen zit je ongeveer 5 jaar in de overgang. Dit is geen vast gegeven en het kan ook voorkomen dat je overgangsperiode een jaar of misschien zelfs wel 10 jaar duurt.

Rond je 50e levensjaar ben je door je voorraad eicellen heen, ook dit is weer een gemiddelde, zo het kan ook voorkomen dat dit eerder of misschien zelfs later is.

Er word gesteld dat je overgang rondt je 45e jaar begint, dit is tenminste de leeftijd waarin de meeste vrouwen overgangsklachten ervaren.

De overgang word nogal eens vergeleken met de puberteit, maar dan omgekeerd. Tijdens je puberteit maakt je lichaam namelijk het hormoon Oestrogeen aan, dit zorgt ervoor dat je lichaam verandert en je een vrouw wordt.

Klachten tijdens de overgang

De overgang kenmerkt zich door verschillende klachten, hieronder een overzicht met de lichamelijke klachten die de overgang met zich mee kan brengen.

  • Opvliegers en nachtelijk zweten
  • Hartkloppingen
  • Kortademigheid of benauwdheiddikke buik
  • Lage weerstand
  • Koude ledematen
  • Drogere huid
  • Hoofdpijn
  • Blaasontsteking
  • Overgewicht
  • Vocht vast houden
  • Ongewenste haargroei
  • Spier en gewrichtspijn
  • Pijn bij het vrijen
  • Obstipatie en diarree
  • Hart en vaatziekten

Naast de verschillende lichamelijke klachten kent de overgang ook een aantal geestelijke klachten:

  • Slaapproblemen (straks meer)
  • Prikkelbaarheid
  • Innerlijke onrust
  • Angst
  • Depressie
  • Vermoeidheid
  • Stemmingswisselingen
  • Huilbuien
  • Concentratieverlies

Zoals je ziet een behoorlijke lijst met uiteenlopende klachten, wil je meer weten over deze klachten?

Bekijk dan het ebook ‘Overwin je Overgang’ van Ria Kamelle>>

Dit ebook vertelt je werkelijk alles over de overgang, het gaat dieper in op elke afzonderlijke klacht en geeft je enorm waardevol advies, niet voor niets is dit boek inmiddels al duizenden keren gedownload.

Slaapproblemen tijdens de overgang

Nu je een stukje achtergrondinformatie hebt gelezen over de overgang in het algemeen is het nu tijd om naar het hoofdonderwerp van dit artikel te gaan:

‘Slaapproblemen tijdens de overgang’

Zoals je net hebt kunnen lezen ben je lang niet de enige die problemen ondervindt van de overgang. Daarnaast ben je ook zeker niet de enige die slaapproblemen ervaart tijdens de overgang, slaapproblemen behoren tot één van de meest voorkomende klachten tijdens de overgang.

Maar hoe kan het dan dat je slaapproblemen ervaart? Wat gebeurt er precies in je lichaam waardoor je niet kunt slapen en wat kun je daar tegen doen?

Wat gebeurt er?

Oestrogeen, het vrouwelijke hormoon dat tijdens de overgang aan het afnemen is, zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid REM slaap (diepe droomslaap).

Daarnaast zorgt dit hormoon ervoor dat je slaperig en moe wordt. Tijdens de overgang kent dit hormoon de nodige pieken en dalen waardoor je slaapritme kan veranderen.

Maar niet alleen je slaapritme kan veranderen, door de daling van je Oestrogeen gehalte zal je lichaam automatisch minder Melatonine aanmaken (slaaphormoon).

Omdat je Melatonine gehalte lager word zul je moeilijker in slaap vallen en zul je minder slapen. Het vervelende is dat, ook al ben je moe, het slapen moeilijk zal gaan.

tabletten

Moeilijk inslapen en moeilijk doorslapen?

Je kunt te maken krijgen met ‘moeilijk inslapen’ of ‘moeilijk doorslapen’ en in het meest ongunstige geval met allebei. Zo kan het zijn dat je ‘s nachts ineens wakker schrikt en niet meer in slaap kunt komen.

Maar het kan ook zo zijn dat je:

  • Meteen als je in bed ligt al niet kunt slapen.
  • Wakker wordt door nachtelijk zweten.
  • Wakker wordt door een opvlieger.
  • Niet meer kunt slapen nadat je naar het toilet bent geweest.
  • Vaak naar het toilet moet.

Als jij hier last van hebt zul je wel merken dat je overdag vaak moe bent, je bent veel prikkelbaarder en voelt je lusteloos en absoluut niet fit.

Maar zijn er dingen die je hier tegen kunt doen? Jazeker, onderstaande lijst met tips stelde is speciaal voor jou samen!

Tips om snel in slaap te vallen

  • Verzin een vast slaapritueel en bereid je goed voor op de nacht. Lees een boek of luister naar je favoriete muziek, probeer niet zoveel gebruik meer te maken van je smartphone in de laatste 2 uur voordat je naar bed gaat. Door het felle wordt je brein weer geactiveerd, je brein denkt dat het dag is en dat is wel het laatste wat je wilt.
  • Drink geen alcohol voordat je naar bed gaat. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je minder diep en onregelmatig slaapt, al zeggen de fabeltjes anders.
  • Zorg ervoor dat je overdag zoveel mogelijk daglicht ziet, daglicht bevordert namelijk de aanmaak van Melatonine, iets wat je tijdens je overgang kunt gebruiken.
  • Vermijd stress, stress kan er namelijk voor zorgen dat je ‘s nachts telkens wakker word omdat je onrustig bent.
  • Gebruik je slaapkamer als slaapkamer en ga er niet uitgebreid de dag door spreken, doe dit lekker beneden tijdens het eten.
  • Vermijd piekerende gedachten, piekeren is één van de meest voorkomende redenen waarom mensen de slaap niet vatten, ook voor vrouwen in de overgang geldt dit.
  • Denk aan leuke herinneringen als je niet in slaap kunt vallen. Denk bijvoorbeeld aan dat leuke dagje weg met vriendinnen, de plek waar je, je partner ontmoette of die leuke vakantie.
  • Kijk niet telkens op je wekker, het geeft je extra druk als je ziet dat je al een behoorlijke tijd wakker ligt, draai desnoods je wekker om.
  • Zorg voor voldoende beweging overdag, onderzoek heeft uitgewezen dat je veel beter slaapt als je overdag voldoende beweegt. Pak dus een keer de fiets in plaats van de auto!

Overwin je overgang!

Dat de overgang een turbulente periode kan zijn staat als een paal boven water, veel lichamelijke en geestelijke klachten zijn helaas te wijten aan deze hormoon transformatie.

Ik haalde het net al even aan, het ebook Overwin je overgang van Ria Kamelle, het is een uitgebreid ebook waarbij je alles leert over de overgang, het boek gaat met name in, op waarom iets gebeurt en wat je er aan kunt doen om er zo min mogelijk last van te hebben.

Het boek word ook wel de ‘handleiding voor elke vrouw in de overgang’ genoemd en dat is niet raar..

Want wil jij:

  • Aanzienlijk minder, of zelfs helemaal niet meer, last hebben van opvliegers?
  • Je net zo fit en vitaal voelen als voor je overgang?
  • Geen slaapproblemen tijdens de overgang meer?
  • Geen stemmingswisselingen of  depressieve gevoelens meer?
  • Slank blijven tijdens de overgang?
  • En nog veel meer?

Overwin Je Overgang van Ria Kamelle, dit populaire ebook is inmiddels al meer dan 2000 keer gedownload!

JA, Laat het mij zien!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *