Slaapproblemen bij ouderen: De 7 redenen waarom + Nr.1 oplossing!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
slaapproblemen 18 mei 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Dat ouder worden meer nadelen dan voordelen met zich meebrengt blijkt maar weer eens.. tienduizenden ouderen in Nederland hebben slaapproblemen. Ze hebben moeite om in slaap te komen of hebben moeite om door te slapen. Hoe dat kan en wat je daar aan kunt doen ontdek je hier..

slaapproblemen ouderenHet is geen onbekend verschijnsel dat je minder goed slaapt naarmate je ouder word. Toch zijn slaapproblemen bij ouderen een groeiend probleem aan het worden.

Door hun slaapproblemen hebben ze minder energie overdag, zijn ze dus sneller moe en zijn ze sneller vatbaar voor depressies, niet echt iets om klakkeloos links te laten liggen.

In dit artikel vertel ik je precies wat de mogelijke oorzaken van deze slaapproblemen kunnen zijn en wat je er aan kunt doen om ze te overwinnen (+ ik vertel je meer over de Nr.1 slaapoplossing van dit moment)

Slaapbehoefte ouderen

Daar lig je dan, starend naar het plafond.. Weer niet kunnen slapen, wat vervelend! Ouderen zullen zich hier meer dan eens in herkennen, en dat terwijl de slaapbehoefte van ouderen net zo groot is als die van een generatie onder hun.

Ondanks dat het leven wat langzamer word, je minder indrukken hoeft te verwerken tijdens je slaap en je niet veel lichamelijke activiteiten meer verricht is het toch belangrijk dat je slaapbehoefte als oudere vervuld word.

Sommige wetenschappers en onderzoekers zijn het er nog niet helemaal over eens, zo liet het Amerikaanse National Sleep Foundation onlangs weten dat het zijn slaapadviezen had aangepast.

Ouderen vanaf 65 jaar zouden behoefte hebben aan 7-8 uur slaap per nacht terwijl mensen in de leeftijd tussen 25 en 64 jaar behoefte hebben aan 7-9 uur slaap per nacht, niet echt noemenswaardige verschillen dus.

Slaapproblemen bij ouderen

Nu we weten dat ouderen eigenlijk niet minder slaap nodig zijn dan andere volwassenen is het tijd om eens wat verder in te zoomen op die slaapproblemen zelf.

Want wat houdt jou uit je slaap? Waarom lig jij telkens naar dat plafond te staren? Waarom kun je niet doorslapen? Hier zijn verschillende redenen voor die ik hieronder benoem.

#1: Ouderen zijn minder actief

Ouderen zijn minder actief en bewegen minder dan de generaties onder hun. Als je vroeger veel sportte of heel actief was kan het zo zijn dat je bio ritme van vroeger nu roet in het eten gooit. Wat je daaraan kunt doen is simpel, maak elke dag een wandeling zodat je voldoende blijft bewegen.

#2: Ziekte

Als je ouder word heb je helaas vaker te maken met ziekte, oudere mensen kwakkelen nou eenmaal vaker met hun gezondheid dan anderen.

Toch gaat het hier met name om chronische ziektes als hartfalen, Alzheimer of dementie die het slapen extra bemoeilijken. Het is hierbij verstandig om goed met je huisarts te blijven overleggen over de aanpak van je slaapproblemen als gevolg van deze ziekte.

#3: Veel medicijnen

Vaak slikken ouderen van allerlei medicijnen om hun kwaaltjes te onderdrukken, vaak zijn deze medicijnen van levensbelang en moeten ze, ze slikken.

Toch is een bijwerking van veel verschillende medicijnen, slapeloosheid. Heel erg vervelend als je door het bestrijden van het ene probleem een ander probleem oproept.

Heb je het idee dat je niet kunt slapen van de medicijnen? Overleg dan met je huisarts over een alternatief op het huidige medicijn.

melatonine

#4: Veel slapen overdag

Ouderen doen overdag vaak een dutje, heerlijk als je ‘s nachts niet goed hebt geslapen om ‘s middags nog even bij te tanken. Maar is dat eigenlijk wel zo verstandig?

Als je slaapproblemen ervaart gedurende de nacht is het niet verstandig om in de middag te gaan slapen, het heeft een averechtse werking en werkt nieuwe slaapproblemen alleen maar in de hand.

Probeer daarom zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden en ga niet op verschillende momenten slapen.

#5: Snurken

Ouderen lijken meer last te hebben van snurken dan jongere mensen. Door het luide gesnurk houden ze niet alleen hunzelf uit de slaap maar ook hun bedpartner.

Luid snurken word al snel gelinkt aan slaapapneu, heb je het idee dat je naast luid snurken ook af en toe overslaat en moet happen naar adem? Dan is het verstandig om dit bespreekbaar te maken met je huisarts.

Deze symptomen van slaapapneu zijn voor jezelf bijna niet waarneembaar, vaak is het de bedpartner die alarm slaat.

#6: Vaker plassen

Oudere mensen moeten ‘s nachts vaker plassen, erg vervelend want hierdoor moet je telkens weer inslapen, iets wat de meeste ouderen niet lukt.

Het heeft alles te maken met het minder goed functioneren van je zenuwstelsel naarmate je ouder word. Ook vanwege het feit dat je minder diep slaapt, hierdoor ben je eerder wakker als je moet plassen.

#7: Rusteloze benen

Rusteloze benen is een slaapprobleem die eigenlijk op elke leeftijd wel voorkomt maar bij ouderen lijkt het probleem meer aan de oppervlakte te liggen.

Rusteloze benen is een drang om je benen te blijven bewegen, inslapen word hierdoor extreem moeilijk. Naast rusteloze benen kan deze kwaal ook voorkomen in je armen of handen.

Rusteloze benen kunnen een bijwerking zijn van de medicatie die je gebruikt, is dit het geval? Maak het dan bespreekbaar met je arts en kies voor alternatieve medicijnen als deze mogelijkheid bestaat.

Slaap en waakritme ouderen is vaak de boosdoener

Ondanks dat één van bovenstaande oorzaken voor jou misschien wel de oorzaak is van al je slaapproblemen, zien we toch dat het verstoorde slaap en waakritme van ouderen vaak de boosdoener is.

De biologische klok bevind zich in de hersenen en is niets meer dan een speldenknop, toch is deze speldenkop enorm belangrijk en kan het je nachtrust maken of breken.

De biologische klok word onder andere beïnvloed door het daglicht. Het slaaphormoon Melatonine speelt bij dit dag en nachtritme een belangrijke rol.

Melatonine zorgt ervoor dat je moe word als het donker word en dat je ontwaakt als het licht word. Iemand die te weinig melatonine aanmaakt zal slaapproblemen krijgen.

Dit speelt nogal eens bij ouderen op. Een goed advies voor ouderen is dus om overdag voldoende aan daglicht te worden blootgesteld en ‘s nachts te slapen in een donkere omgeving.

Maanlicht of kunstlicht van buitenaf kan ervoor zorgen dat je Melatonine huishouding van slag raakt, zorg er dus voor dat je slaapkamer goed verduisterd is.

beste slaapmiddelen

De Nr.1 slaapoplossing voor jong en oud

Slaapdeskundige William van der Klaauw strijd al jaren tegen slapeloosheid, dit doet hij zowel voor jongeren, volwassenen en ouderen.

Hij was het zat dat iedereen klakkeloos slaaptabletten kreeg voorgeschreven, iets wat volgens hem dweilen met de kraan open is, en besloot actie te ondernemen.

Naast dat hij veel gratis informatie deelt via zijn website Slaapwijzer.net ontwikkelde hij het, inmiddels enorm populaire, boek Perfect Slapen in 7 Stappen.

Dit boek heeft maar één doel; Jouw slaapproblemen oplossen op een natuurlijke manier, luisteren naar je lichaam en niet klakkeloos slaapmedicatie beginnen te slikken.

Wil je meer weten over dit boek van William om te kijken of het wat voor jou kan betekenen? Druk dan op onderstaande gele knop!

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *