REM slaap de belangrijkste slaapfase? Ontdek er alles over!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapritme 12 september 2017
mm
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Er zijn heel veel mensen die niet weten dat onze nachtrust uit verschillende fases bestaat, van de REM slaap hebben ze al helemaal nog nooit gehoord. Tijd dus om er aandacht aan te besteden, ontdek in dit artikel alles over de REM slaap

REM slaapHet is 23:00 uur, je begint te gapen en je ogen beginnen zwaar te worden, je besluit dat het tijd is om naar bed te gaan, lekker slapen zodat je morgen fit opstaat.

Terwijl je in bed ligt en langzaam wegdommelt lijkt het alsof je hele lichaam in de rustmodus gaat. Schijn bedriegt want een gedeelte van je lichaam, om precies te zijn je brein, staat op het punt om aan de nachtelijke schoonmaak te beginnen.

‘s Nachts gebeurt er meer dan dat je in eerste instantie zou denken, de indrukken van de afgelopen dag worden verwerkt en je brein houdt een grote schoonmaak. Dit is nodig om de volgende dag weer fris en fruitig wakker te worden.

Wat gebeurt er allemaal?

Zoals ik in de inleidende alinea’s al een beetje verklapte gebeurt er genoeg als jij ‘s nachts slaapt. Alle interne processen worden als het ware gereset en goed gezet. Dit is nodig om elke dag fit te kunnen beginnen.

Het verwerken van de informatie door je hersenen gebeurt tijdens de REM slaap, het is een slaapfase waar je gedurende de nacht meerdere keren in terecht kunt komen.

Er word gesteld dat je zo’n 20 tot 25% van je slaapduur in de REM slaap zit. Hieronder vertel ik je in het kort over de verschillende slaapfases die je doorloopt gedurende de nacht.

De verschillende slaapfases

Er zijn dus verschillende slaapfases, de REM slaap is er daar één van. Tijdens de nacht doorloop je deze slaapfases meerdere keren, slaapwetenschappers spreken over vier tot zes keer, het doorlopen van de slaapfases word ook wel de slaapcycli genoemd.

Maar welke slaapfases kennen we?

#1: Sluimerfase

De eerste fase word ook wel de sluimerfase genoemd, het is de periode waarbij je soms al lichtelijk slaapt en soms nog wakker bent. Je ogen beginnen zwaarder te worden en je hersenactiviteit neemt langzaam af.

#2: Lichte slaapfase

Tijdens de tweede slaapfase bevind je, je in een lichte slaap. Je slaapt wel maar word snel wakker van omgevingsgeluiden, het is in deze fase makkelijk om te ontwaken.

#3: Diepe slaapfase

Tijdens deze slaapfase slaap je al een stuk dieper, het is moeilijker om je te wekken en je word niet meer wakker van geluiden om je heen.

in slaap

#4: REM slaap

De vierde slaapfase is de REM slaap, REM staat voor Rapid Eye Movement, tijdens deze fase bewegen je ogen namelijk heel snel heen en weer, van de buitenkant is dit niet te zien omdat je oogleden ervoor zitten.

Tijdens deze fases is er enorm veel hersenactiviteit, het is moeilijk om je te wekken en je word niet wakker van omgevingsgeluiden.

Deze vier slaapfases doorloop je dus vier tot zes keer per nacht, na elke REM slaap, het einde van de cyclus, ontwaak je kort, dit heb je niet in de gaten.

REM slaap

Laten we eens inzoomen op de REM slaap, want wat gebeurt er allemaal tijdens deze REM slaap? Ik heb het al een beetje beknopt aangegeven en we weten inmiddels dat er veel hersenactiviteit is gedurende deze fase.

Tijdens deze fase, die ook wel paradoxale slaap word genoemd, zijn de spieren van je ledematen volledig ontspannen, in sommige gevallen kan er bij mannen een erectie optreden.

De hersenactiviteit tijdens deze fase is zo hoog dat het vergeleken kan worden met de hersenactiviteit van iemand die wakker is.

Tijdens deze fase, die naast REM slaap en paradoxale slaap ook wel droomslaap word genoemd, droom je heel veel. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid met het verwerken van de informatie die je overdag hebt opgedaan te maken, wetenschappers zijn hier nog niet helemaal over uit.

Wat we wel weten is dat je brein bezig is met het houden van een grote schoonmaak, dit is nodig om de volgende dag weer opgefrist aan de dag te kunnen beginnen.

dromen

Feiten over de REM slaap

Laten we alle feiten over de REM slaap eens op een rijtje zetten:

  • Verhoogde hersenactiviteit, vergelijkbaar met iemand die wakker is.
  • Snelle horizontale en verticale oogbewegingen.
  • Tijdens deze fase droom je.
  • REM slaap word ook wel paradoxale slaap of droomslaap genoemd.
  • 20 tot 25% van de nacht breng je door in deze REM slaap.
  • Het is moeilijk om iemand te ontwaken als deze persoon zich in de REM slaap bevindt.
  • Je spieren zijn ontspannen, op deze manier is het dus onmogelijk om je dromen uit te voeren.
  • Na het doorlopen van een slaapcycli word je even wakker, vaak is dit onbewust.

Te weinig REM slaap?

Deze fase lijkt dus uiterst nuttig om goed uitgerust aan de volgende dag te beginnen, maar wat als je te weinig REM slaap doorloopt tijdens je nacht?

Te weinig REM slaap zorgt er dus automatisch voor dat je niet volledig helder en alert aan de volgende dag begint, je kunt je minder goed concentreren en slaat informatie minder goed op.

Je zult eerder last krijgen van stress, je voelt je futloos en je weerstand kan achteruit gaan, kortom, zorg dat je voldoende REM slaap krijgt.

Heb je het idee dat je slaapprobleem is ontstaan omdat je te weinig in de REM slaapfase bent? Dit kun je laten onderzoeken in een slaapkliniek.

In een slaapkliniek word er door middel van elektrodes gemeten hoe jij slaapt en hoe lang jij in iedere slaapfase bent.

Andere slaapproblemen?

Slaap jij al tijden slecht en heb je geen idee waar het door komt? Tast je volledig in het duister zonder dat je in slaap valt? Je kunt naar een dokter gaan en je problemen voorleggen..

In de meeste gevallen word verslavende slaapmedicatie voorgeschreven,daar ben ik absoluut geen voorstander van.

Slaapdeskundige William van der Klaauw ontwikkelde, nadat hij al jaren enorm veel vragen kreeg over slaapproblemen, HET handboek op het gebied van slapen.

Je kunt je wel voorstellen dat het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ inmiddels is uitgegroeid tot een ware bestseller onder wakker liggend Nederland en België.

Heb je al van alles geprobeerd om beter te slapen? Maar lijkt niets te werken? Dit kon weleens DE oplossing zijn! Al meer dan 2700 mensen gingen je voor..

JA! Laat het mij zien!

Heb je nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Schroom niet en laat even een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *