Powernap? Geeft het je energie? Dit is wat je MOET weten!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapritme 31 mei 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Een powernap is een kort dutje wat veelal ergens midden op de dag plaatsvind. Het is bewezen dat zo’n kort dutje erg verfrissend kan werken op je lichaam en geest. Powernaps bieden dan ook uitkomst voor degene die ‘s nachts,om wat voor reden dan ook, niet voldoende kunnen slapen. Vele bekende personen(politici,zakenmensen en zelfs presidenten) […]

powernapEen powernap is een kort dutje wat veelal ergens midden op de dag plaatsvind. Het is bewezen dat zo’n kort dutje erg verfrissend kan werken op je lichaam en geest.

Powernaps bieden dan ook uitkomst voor degene die ‘s nachts,om wat voor reden dan ook, niet voldoende kunnen slapen. Vele bekende personen(politici,zakenmensen en zelfs presidenten) uit de geschiedenis maakten er gebruik van.

Maar wat is er eigenlijk allemaal bekend over een powernap? Hoe lang mag dit wonderslaapje duren? Is het echt wel zo gezond? In dit artikel lees je alles over het welbekende fenomeen, powernappen.

Wat is een powernap?

We leven in een steeds drukkere tijd, het kan voorkomen dat je ‘s nachts minder slaapt dan je zou moeten, in dat geval kan een powernap uitkomst bieden.

Waar het normaal gesproken afgeraden zou worden om zomaar ergens op de dag te gaan slapen, kunnen we in het geval van een powernap een uitzondering maken.

Een powernap word ook wel het wonderslaapje genoemd en het kan vergeleken worden met de traditionele siesta. Het enige verschil met de siesta is dat een powernap aanzienlijk korter is.

Waar de traditionele siesta ongeveer 2 uur duurt, duurt een powernap niet langer dan een half uur.

Het is dus aangetoond dat een klein middagdutje bijzonder verfrissend kan werken, maar om optimaal gebruik te maken van de powernap moet je, je wel aan een aantal regels houden.

Is een powernap gezond?

Ondanks dat het vreemd en tegenstrijdig klinkt, ergens midden op de dag gaan slapen, lijkt zo’n wonderslaapje toch gezond te zijn. Er zijn ontzettend veel onderzoeken naar gedaan en men was het erover eens:

Een kort middagdutje heeft een positief effect op het functioneren van mensen, of ze nu jong of oud zijn. Het stelt je in staat om alerter, creatiever en meer stressbestendig aan het laatste gedeelte van je dag te beginnen.

Ook het geheugen lijkt gebaat bij deze powernap. Zo word gesteld dat de tijd die je zou verliezen aan een middagdutje ruimschoots word terug gewonnen aan alertheid,creativiteit en productiviteit.

Hoelang mag een powernap duren?

Hoelang deze powernap maximaal mag duren is eigenlijk voor iedereen verschillend, het gaat erom dat je middagslaapje in ieder geval niet langer dan een half uur duurt.

Als je namelijk langer zou slapen zou je lichaam in een diepere slaapfase komen en zou je moe en duf wakker worden. Het is de bedoeling dat je lichaam net niet in de volgende slaapfase komt.

Ook het risico dat je ‘s nachts niet kunt slapen neemt toe als je langer dan een half uur zou slapen.

De één voelt zich al een stuk energieker na een powernap van 5 minuten terwijl een ander zich pas herboren voelt na 20 minuten slaap.

wekker

Wat is de beste tijd voor een powernap?

Een powernap word ook wel een middagdutje genoemd, sommige onderzoekers verschillen van mening over de beste tijd voor dit middagdutje

Waar de ene helft zegt dat je het beste kunt powernappen na de lunch, zegt de andere helft dat tussen 2 en 3 uur ‘s middags de beste tijd is.

Zelf ben ik er voorstander van om een powernapje na de lunch te doen, rond 1 uur ‘s middags.

Het is in ieder geval af te raden om na 3 uur nog aan je dutje te beginnen. Ook hier geld weer, ondervind zelf wat het beste bij jou past.

Elke dag een middagdutje?

Het is wel aangetoond dat dit het beste is. Als je elke dag rond dezelfde tijd zou powernappen, zou je er het maximale rendement uithalen.

Je lichaam zal er aan gewend raken en daarom zul je sneller in slaap vallen. Zo af een toe een ‘uiltje knappen’ kan ook geen kwaad, maar kijk wel uit dat je, je slaapritme niet onnodig in de war schopt.

Ook hier geld weer, dit is voor iedereen verschillend. Je zult zelf moeten testen wat het beste bij jou past.

Powernap in bed?

Wat is dan de beste plaats voor een powernap? Dat is echt afhankelijk van wat jij fijn vind. Vind je het fijn om even in bed te kruipen? Kruip dan in bed. Zit je liever in een luie stoel? Ga lekker in je luie stoel zitten.

Wat belangrijk is, is dat je niet onnodig gestoord kunt worden door een telefoon of andere zaken om je heen. Een verstoord middagdutje doet alle voordelen die dit dutje met zich meebrengt teniet.

Vervangt een powernap je slaap?

Nee, een middagdutje is een extra steuntje in de rug om je alertheid overdag te vergroten. Onthoud dus goed dat een powernap geen uren slaap zal compenseren.

Het is aan te raden om ‘s nachts voldoende nachtrust te nemen, tussen de 6 en 9 uur, en daarnaast, als je er behoefte aan hebt een kort powernapje te doen.

Voordelen:

  • Verhelderend en verfrissend voor lichaam en geest
  • Je word creatiever en alerter
  • Het verhoogd de productiviteit
  • Je stressniveau zal dalen
  • Beter een powernap dan koffie

Nadelen:

  • Kan je slaap-waakritme verstoren
  • Verkeerde uitvoering ervan kan je juist vermoeider maken

Eigenlijk kleven er niet veel nadelen aan een powernap, mits je het juist uitvoert. Wat ik hierboven als nadelen aangeef zijn alleen nadelen als je te lang zou powernappen.

Conclusie

Zoals je dus hebt gelezen is een ‘uiltje knappen’ wel degelijk gezond, het geeft je lichaam en geest een flinke oppepper, mits je het juist uitvoert.

  • Niet langer dan een half uur
  • Het liefst rond 1 uur ‘s middags
  • Niet later dan 3 uur ‘s middags
  • In bed of in een luie stoel
  • Niet gestoord worden

Slaap lekker! En onthoud, niet langer dan 30 minuten!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *