Niet kunnen slapen naast iemand? Zo los je dit vervelende probleem op!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
slaapproblemen 10 december 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Niet kunnen slapen naast iemand is bijzonder vervelend. Je partner zal het maar raar vinden en je voelt je er zelf ook niet prettig bij. Hoe los je dit vervelende probleem op? Met de tips die je vind in dit artikel!

niet kunnen slapen naast iemandNiet kunnen slapen naast iemand is een bekend probleem voor veel mensen. Als je partner bijvoorbeeld flink snurkt of de hele nacht draait kan dit ook betekenen dat jij er wakker van wordt en de slaap niet meer kunt vatten.

Het is daarom zaak dat je probeert een oplossing te vinden zodat jij ook beter kunt slapen en de volgende dag weer goed uitgerust kunt opstaan.

in dit artikel ga ik je precies vertellen hoe het komt dat je niet naast iemand kunt slapen en wat je er aan kunt doen om van deze vervelende kwaal af te komen.

Wanneer niet kunnen slapen naast iemand je nachtrust verstoort

De reden waarom je niet kunt slapen als er iemand naast je ligt in hetzelfde vertrek kan divers zijn. Je kunt er bijvoorbeeld aan denken dat je allebei niet voldoende ruimte hebt in bed maar ook dat een van beide snurkt waardoor de ander niet kan slapen en soms uren wakker ligt.

Ben je zelf degene die dit doet dan kan dit ook betekenen dat je partner wakker ligt van jou en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Kies het juiste matras

Om ervoor te zorgen dat je allebei voldoende nachtrust krijgt zijn er verschillende maatregelen die je kunt nemen die de nachtrust bevorderen.

De eerste daarvan is te zorgen dat je beschikt over een goed matras en voldoende ruimte. Een goed matras wil zeggen dat je er allebei goed op kunt liggen en uitgerust wakker wordt.

Voor de een is een matras dat harder is geschikt terwijl een ander liever een wat zachter exemplaar heeft om op te liggen. Kies daarom altijd samen een goed matras uit dat voor allebei geschikt is.

Als je er niet uitkomt een goede keuze te maken omdat de een net wat anders wil dan de ander kun je er ook voor kiezen twee losse matrassen te nemen in één ombouw of voor een boxspring. Op die manier heb je één bed maar wel allebei je eigen matras dat geschikt is.

Zorg dat het matras groot genoeg is

Een goed matras dient je ook voldoende ruimte te bieden. Lig je ’s nachts weinig stil en geldt dat wellicht ook voor je partner? Dan hebben jullie allebei wat meer ruimte nodig dan gemiddeld en is het verstandig voor een wat groter bed en matras te kiezen.

Op die manier hoef je ook niet bang te zijn dat je elkaar onbewust raakt tijdens het omdraaien in je slaap. Veel mensen zijn daar huiverig voor en blijven wakker liggen om de ander niet te storen of om zelf niet geraakt te worden, ook al is dat niet bewust en gebeurt het tijdens de slaap. Op die manier lig je erg krampachtig en val je slechter in slaap waardoor een goede nachtrust verstoord wordt.

Ga tegelijk naar bed

Naast het juiste matras is het ook belangrijk dat je zoveel mogelijk tegelijk naar bed gaat. Het is zaak dat je voldoende moe bent als je gaat slapen maar als je nagenoeg op dezelfde tijd naar bed gaat als je partner hebben jullie hetzelfde ritme.

Een vast ritme voor naar bed te gaan waarbij je ongeveer altijd rond dezelfde tijd je bed opzoekt is sowieso een aanrader. Een vast slaappatroon bevordert namelijk ook je nachtrust.

Als je tegelijk naar bed gaat kom je rond dezelfde tijd in diepe slaap en is de kans dat je wakker wordt van de ander minder groot. Wanneer een van beide altijd later naar bed gaat en de ander een lichte slaper is word je vrijwel zeker altijd wakker en is het soms moeilijk de slaap weer te kunnen vatten en lig je met wat pech uren wakker omdat je gestoord bent in je rust.

oorzaak van nachtmerries

Sta tegelijk op

Het is naast tegelijk naar bed gaan ook een goed idee om tegelijk op te staan. Als je op nagenoeg dezelfde tijd naar bed gaat maakt dit tegelijk opstaan het eenvoudigst.

Als de een vaster slaapt dan de ander en je wordt op een onnatuurlijke of storende manier wakker omdat de ander al opstaat kan dit ervoor zorgen dat je daarna niet meer slaapt.

Sta je dan mee op dan kan het ook betekenen dat je de rest van de dag niet genoeg uitgerust bent omdat je nog niet voldoende nachtrust gehad hebt. Is er geen mogelijkheid om tegelijk op te staan omdat de een bijvoorbeeld erg vroeg gaat werken en de ander dan nog makkelijk een poosje kan blijven liggen voordat de wekker afgaat om op te staan?

Zorg er dan voor dat je de ander alleen maar stoort tijdens het opstaan en doe dingen zoals wassen, aankleden en alles wat je nog meer wilt doen voordat je vertrekt op een plek waar de ander je niet hoort of ziet.

Zo krijgt je partner ook makkelijker de kans om weer terug in slaap te vallen. Als jij ’s morgens direct goed wakker bent en je partner even wat tijd nodig heeft om op gang te komen doe dan rustig aan totdat hij of zij ook goed wakker is.

Als je partner snurkt

Een groot en bekend probleem bij veel mensen dat de nachtrust flink kan verstoren is dat de partner snurkt. Doordat de ander snurkt kun je wakker worden of misschien zelfs niet eens in slaap komen.

Als je weet dat je partner snurkt houd je daar onbewust al rekening mee als je op bed ligt en kun je ook daardoor minder goed slapen. Tegen snurken is wel het een en ander te doen maar dat werkt niet altijd voor iedereen even efficiënt.

De meeste mensen snurken als ze op hun rug liggen dus als je je kunt aanwennen om op je zij of buik te slapen zou dat al een goede oplossing zijn.

Er bestaan ook hulpmiddelen die het snurken tegengaan. Bieden deze middelen geen oplossing dan kun je ook kiezen voor speciale oordopjes die je tijdens het slapen draagt. Er zijn speciale dopjes tegen het snurken zodat je je partner niet hoort als deze op bed ligt.

slapeloosheid

Overweeg apart slapen indien niet kunnen slapen naast iemand vaak voorkomt

Mochten alle oplossingen niet werken en heb je alles al geprobeerd maar kun je nog niet goed slapen? Dan kun je ook overwegen apart te slapen. Dit is wel minder prettig voor de meeste mensen maar het kan wel een goede oplossing zijn.

Als je allebei beter slaapt sta je beter uitgerust op en heb je meer energie om aan de dag te beginnen. Op die manier is je humeur veelal stukken beter en kuur je het gebrek aan voldoende nachtrust ook niet op de ander uit.

Zeker als je niet zo fit bent of ziek is het verstandig om een keer apart te slapen. Als je beter slaapt ben je eerder beter maar houd je ook de ander niet wakker. Als je bijvoorbeeld veel hoest tijdens de nacht ben je zelf wakker maar houd je daarmee ook de ander wakker die op dat moment niet ziek is. 

Voorkom andere storende prikkels

Overweeg wat voor jullie als stel de beste oplossing is en probeer deze toe te passen. Niet alleen niet kunnen slapen naast iemand kan een storing in de nachtrust veroorzaken.

Vermijd ook zaken zoals veel drukte of een zware maaltijd voordat je naar bed gaat en neem je telefoon of tablet niet mee en kijk niet voortdurend of je nog berichtjes hebt. Zorg voor een kamer waarin niet te veel licht binnenkomt en waar het stil is. Op die manier kun je de nachtrust zeker ook bevorderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *