Niet kunnen slapen door honger? Meest voorkomende redenen van 2018!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
slaapproblemen 19 november 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Met een hongergevoel proberen te slapen? Voor veel mensen is het vrijwel onmogelijk. Wat kun je daar tegen doen? Eten lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Maar wat kun je dan het beste eten om je hongergevoel zoveel mogelijk te stillen?

niet kunnen slapen door hongerNiet kunnen slapen door honger is een probleem waar mensen nog wel eens mee kampen. Omdat veel mensen in de veronderstelling zijn dat eten voordat je naar bed gaat niet gezond is en ervoor zorgt dat je dikker wordt tijdens het slapen vermijden ze dit zoveel mogelijk maar liggen als gevolg daarvan wel met een rommelende maag of hongergevoel op bed.

Maar is het wel echt slecht om voor het slapen nog iets te eten? In dit artikel vertel ik je precies hoe het zit met eten en slapen. Wat kun je het beste eten om je hongergevoel zoveel mogelijk te stillen en ervoor te zorgen dat je niet aankomt?

Wat te doen bij niet kunnen slapen door honger?

Het is voor iedereen verschillend of je nu juist beter wel of niet kunt eten voordat je naar bed gaat maar iets dat vaststaat is dat je nooit dient te overdrijven. Dat advies geldt twee kanten op.

Dit betekent in dit geval dus nooit heel veel eten of zeer zwaar tafelen vlak voordat je naar bed gaat maar helemaal niets tot je nemen is ook geen goede zaak. Met andere woorden: zoek de gulden middenweg die voor jou het beste werkt.

Voor de een zal dit betekenen dat je juist wat meer eet dan je tot op heden gewend bent terwijl de ander juist wat mindert.

Eet nooit (veel) vlak voordat je naar bed gaat

Het is wijsheid nooit vlak voordat je naar bed gaat nog te eten. Zorg ervoor dat je, wanneer je nog wat eet, er nog een poosje tijd tussen zit voordat je ook daadwerkelijk naar bed gaat.

Het wordt aangeraden minimaal anderhalf tijd tussen de laatste maaltijd te hebben en het moment dat je naar bed gaat. In deze tijd kun je tal van bezigheden doen zodat het eten ook de kans krijgt te zakken en jij niet met een volle maag naar bed gaat.

Kies voor een licht verteerbare maaltijd

Als het wat laat geworden is op de avond en je al bijna op het punt staat naar bed te gaan maar nog wat wilt eten is het zeker verstandig om dat te doen maar dan is een lichter verteerbare maaltijd zeker aan te raden.

Kies niet voor een zware (al dan niet warme) maaltijd maar zoek een goed alternatief. Hierbij kun je denken aan soep, yoghurt, cornflakes of andere gerechten die niet zwaar zitten.

Ze geven toch voedingswaarde maar je krijgt er geen extreem vol gevoel van. Als je later op de avond nog wat wilt eten kies je het beste voor voedsel dat rijk is aan koolhydraten maar dat minder eiwitten bevat.

Kies ook voor zo min mogelijk verzadigde vetten want deze zorgen voor een tragere spijsvertering of veroorzaken gasvorming hetgeen de nachtrust niet bevordert.

Niet eten leidt tot ongezond snacken

Als je niets eet voordat je naar bed gaat kan dat gevolgen hebben tijdens de nacht die daarop volgt. Je zult wakker worden of niet in slaap vallen omdat je een hongergevoel hebt.

Dit zal net zolang blijven doorzeuren totdat je opstaat en dan loop je juist de kans om iets ongezonds te gaan snacken. Niet eten leidt er dan toe dat je juist midden in de nacht ongezonde dingen gaat eten en die zijn natuurlijk niet goed voor het gewicht.

Eet je wel voordat je naar bed gaat dan heb je in ieder geval geen hongergevoel als je wakker wordt. Krijg je dit alsnog, probeer dan goed uit wat voor jou het beste werkt voordat je naar bed gaat. Niet kunnen slapen door honger heeft gevolgen op zowel de korte als langere termijn.

Een goede nachtrust is belangrijk voor je omdat je de volgende dag er weer tegenaan gaat met werken of school. Als je slecht of bijna helemaal niet slaapt omdat je honger hebt betekent dit ook dat je de volgende dag minder fit bent en dus ook minder productief.

Zorg dat de spierreserves niet afbreken

Als je maaltijden overslaat of niet met regelmaat eet betekent dit dat je lichaam de spierreserves gaat aanspreken als het inspanning levert. Op die manier worden de spieren ook langzaam afgebroken en komt dit niet ten goede aan je gezondheid.

Als je wel eet breekt het lichaam bij inspanning eerst de vetreserves aan zodat deze afgebroken worden en het niet ten koste van je spieren gaat.

De juiste ghrelinewaarde

Slecht of niet eten voordat je naar bed gaat zorgt er dus voor dat je tijdens de nacht die daarop volgt wakker bent maar het heeft ook gevolgen op langere termijn. Als je wakker wordt met honger betekent dit dat je hersenen dit signaleren en alerter blijven.

Hiervoor kun je dus ook slechter slapen. Als je minder nachtrust krijgt dan je nodig hebt wordt je stofwisseling langzamer maar gaan ook je ghrelinewaarden omhoog.

Dit is een hormoon dat ervoor zorgt dat je eetlust gestimuleerd wordt. Word je wakker omdat je honger hebt dan is de waarde ervan hoger dan normaal en zul je ook eerder geneigd zijn iets te gaan eten zonder dat je echt goed in de gaten hebt hoeveel je consumeert.

Op die manier eet je ongemerkt meer dan je misschien wilt maar ook ongezonder dan de bedoeling is. Als je opstaat om wat te eten is het makkelijk iets te nemen dat snel klaar is of dat je meteen kunt opeten en het zijn juist de dingen zoals bijvoorbeeld snoep of chips waarmee je dat snel kunt doen.

De juiste leptinewaarde

Naast de ghrelinewaarde speelt ook leptine een rol in je lichaam. Dit staat ook bekend onder de naam verzadigingshormoon. Tijdens het slapen gaat de waarde van de leptine in je lichaam omhoog.

Als je genoeg gegeten hebt voordat je naar bed gaat heeft je lichaam genoeg energie om te slapen en is er weinig loos. Krijg je niet genoeg slaap dan zakt de waarde van de leptine en begint je lichaam aan te geven dat je honger hebt.

Waardoor je juist extra zult gaan eten en dat is dan weer niet goed voor de lijn. Bovendien betekent slecht slapen dat je leptine iedere nacht dusdanig daalt dat je steeds met een hongergevoel wakker wordt of niet meer kunt slapen. Een lage leptinewaarde zorgt ook voor een vertraging in de stofwisseling waardoor je sneller zwaarder in gewicht kunt worden.

De juiste orexine balans

Als laatste probleem als je minder goed slaapt speelt de orexine balans in je lichaam een belangrijke rol. Orexine zorgt ervoor dat je lichaam een oppepper krijgt.

Is dit gehalte te hoog dan kan dat betekenen dat je ’s nachts teveel energie hebt en daardoor niet kunt slapen en wakker ligt. Als het orexine gehalte doorlopend te hoog is betekent dit ook dat je steeds wakker ligt met een hongergevoel.

Het is daarom zaak dit gehalte op een acceptabel niveau te brengen zodat je niet wakker ligt met honger. Er zijn meerdere manieren mogelijk om het niveau in balans te slapen doordat je teveel energie in je lichaam hebt.

Andere redenen waarom je niet kunt slapen

Naar bed gaan zonder eten is geen goede zaak. Er kunnen echter meer redenen zijn waarom je ’s nachts wakker ligt of moeilijk in slaap kunt komen dan alleen niet kunnen slapen door honger.

Het is zaak dat je een goede balans vindt zodat slapen wel lukt. Nachtrust is essentieel om de dag daarna weer volop te kunnen functioneren zonder dat je er al te veel moeite voor hoeft te doen.

Weet jij niet precies waar je slaapproblemen vandaan komen en wil je de vinger op de zere plek leggen? Check dan via onderstaande button het populaire boek van slaapdeskundige William van der Klaauw, Perfect slapen in 7 stappen.

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *