Niet kunnen doorslapen? Onderneem dan direct actie!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapritme 21 december 2016
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Niet kunnen doorslapen is vreselijk vervelend, je bent als een blok in slaap gevallen maar na een paar uur word je weer wakker. Veel mensen in Nederland hebben hier last van. Wist je dat maar liefst 10% van de Nederlanders serieuze slaapproblemen heeft? Een gedeelte hiervan heeft last van het niet kunnen doorslapen. Op deze […]

Niet kunnen doorslapenNiet kunnen doorslapen is vreselijk vervelend, je bent als een blok in slaap gevallen maar na een paar uur word je weer wakker. Veel mensen in Nederland hebben hier last van.

Wist je dat maar liefst 10% van de Nederlanders serieuze slaapproblemen heeft? Een gedeelte hiervan heeft last van het niet kunnen doorslapen.

Op deze pagina wil ik je hier meer informatie over geven, maar vooral, hoe kunnen we ervoor zorgen dat jij vanavond al beter zult slapen?

Waarom word je wakker?

Iedereen word ‘s nachts wel eens wakker maar ‘s nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen is enorm vervelend. Hierdoor kun je, je overdag minder energiek voelen en dat gaat ten koste van verschillende dingen.

Misschien herken je het zelf wel, je hebt de volgende dag een belangrijke afspraak of een belangrijke toets op school, en daar lig je dan, klaarwakker.

Maar waarom word je eigenlijk wakker? De reden dat je ‘s nachts wakker word heeft te maken met de verschillende slaapfases die je doorloopt.

Er zijn vier fasen van slaap te benoemen die samen de slaapcyclus vormen. Als we uit gaan van het gemiddelde word die cyclus ongeveer drie tot vijf keer per nacht doorlopen. Zo’n cyclus duurt tussen de 90 en 120 minuten.

Niet kunnen doorslapen heeft in veel gevallen te maken met het wakker worden tijdens zo’n slaapcyclus. Maar wat is een slaapcyclus precies?

Wat is een Slaapcyclus?

De verschillende slaapfases worden van elkaar onderscheiden door de mate van hersenactiviteit en oogbewegingen. In de laatste fase van de slaapcyclus is er sprake van oogbewegingen.

Dit word ook wel ‘Rapid Eye Movement’ genoemd, afgekort met REM. Een normale gezonde slaap bestaat uit de volgende vier fases.

Sluimerfase:

De sluimerfase is de overgang tussen wakker zijn en slapen, je hebt moeite om je ogen open te houden en je hersenactiviteit neemt langzaam af.

Lichte slaap:

Hier begint de echte slaap, je slaapt nog wel licht en je kunt makkelijk gewekt worden, je word ook makkelijker wakker van geluiden.

Diepe slaap:

Deze fase kenmerkt zich door een diepe slaap, je ademhaling en je hartritme nemen af. Als je tijdens deze fase wakker word gemaakt ben je gedesoriënteerd. Deze fase zorgt voor herstel in je lichaam

REM slaap:

Tijdens deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er veel hersenactiviteit, Tijdens deze fase is de hersenactiviteit vergelijkbaar met die van iemand die wakker is. Deze fase word ook wel de droomslaap genoemd, je geest is bezig met het verwerken van de informatie die je overdag hebt gekregen. Hierdoor ontstaan dromen. Je geest krijgt tijdens deze slaap een ‘opfrisbeurt’

Tijdens de REM slaap worden we vaak wakker, de meeste mensen maken dit echter niet bewust mee, dit geld helaas niet voor iedereen.

Als jij tijdens deze REM slaap bewust wakker word, kan het zijn dat je daarna wakker ligt en moeite hebt om door te slapen.

Niet kunnen doorslapen, andere oorzaken

Er kunnen ook andere factoren die ervoor kunnen zorgen dat jij moeite hebt om door te slapen.

  • Vaak plassen
  • Snurkende partner
  • Piekeren, je maakt je te druk in je hoofd waardoor je niet meer in slaap kunt komen.
  • Je schrikt wakker na een enge droom en hebt moeite om weer in slaap te komen
  • Je bent bang en hoort geluiden
  • Je zit in de overgang, tijdens de overgang schommelt je hormoonbalans waardoor je vaker wakker kunt worden.

En zo zijn er nog wel meer oorzaken waarom je niet meer in slaap kunt komen als je eenmaal wakker bent. Bovenstaande problemen kun je in de meeste gevallen oplossen door maatregelen te nemen.

Denk aan minder drinken voordat je naar bed gaat, oordopjes in of een meer leren over het verminderen van angsten en stress. Heb je last van piekerende gedachten waardoor je niet kunt slapen? Check dan dit

(Mocht je zwanger zijn, dan kan het ook zijn dat je vaak wakker word en niet meer in slaap kunt komen, het moge duidelijk zijn dat dit na je zwangerschap vanzelf beter word. Tips over slapen tijdens je zwangerschap vind je hier)

Gevolgen slecht doorslapen

Wat zijn eigenlijk de gevolgen van niet kunnen doorslapen? Waarschijnlijk kun je het zelf al wel invullen. Zo ben je meer geprikkeld, sneller geïrriteerd, heb je moeite om te concentreren en voel je, je vermoeid.

Je bent lusteloos en hebt nergens zin in, op deze manier kan ook je sociale leven in gevaar komen. De gevolgen zijn dus best wel heftig in sommige gevallen.

Laat je dus niet langer leidden door dit vervelende probleem. pak het aan! Iedere onderbroken nacht is er weer één en dat is absoluut niet nodig.

Wat te doen?

Veel mensen grijpen al snel naar medicatie,kruidenmiddeltjes of andere zaken. Dit wil ik je echt afraden, je pakt namelijk niet de echte oorzaak van je probleem aan.

Je bent als het ware aan het ‘dweilen met de kraan open’ en zult nooit op een natuurlijke wijze leren om een goede nachtrust te krijgen.

Daarom wil ik je adviseren om meer te leren over slapen, te ontdekken wat de echte reden is waarom je vaak wakker word ‘s nachts.

Hardnekkig probleem

Als jij al jaren last hebt van dit vervelende slaapprobleem doe je er verstandig aan om eens te kijken naar de informatie van slaapdeskundige William van der Klaauw.

Naast de waardevolle gratis informatie die hij weg geeft, heeft hij een boek geschreven waarin precies staat omschreven hoe slapen werkt en hoe jij dit eenvoudig kunt toepassen.

Door zijn goede adviezen, heldere inzichten en logische verbanden laat hij je precies zien waarom het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om heerlijk door te kunnen slapen.

Hij heeft al duizenden mensen geholpen om definitief af te rekenen met hun slaapproblemen. Check hier ervaringen van andere mensen.

Wil je dus voorgoed afrekenen met je slaapproblemen en je overdag fit en energiek voelen?

 

[inbound_button font_size=”20″ color=”#17b90c” text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://wijzeroverslapen.nl/slaapproblemen-aanpakken/” width=”” target=”_self”]JA! Dat wil ik![/inbound_button]

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *