Moeite met slapen? de 5 meest voorkomende oorzaken van 2018!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
slaapproblemen 22 maart 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Zucht.. Daar lig je weer.. Je hebt weer eens moeite om in slaap te vallen, net als gister en eergisteren. Gebroken nachten en vermoeide dagen behoren tot jou standaard. Wat kun je hier tegen doen? In dit artikel bespreek ik de 5 meest voorkomende oorzaken en hun oplossingen

moeite met slapenEr is niets vervelender dan moeite hebben om in slaap te vallen, de volgende dag moet je vaak alweer vroeg op en je wilt fris en fruitig op je werk of op school verschijnen.

Maar wat als je elke avond en nacht tegen hetzelfde probleem aanloopt? Wat als je telkens wakker word en hierdoor haast niet tot rust komt?

Om optimaal te kunnen functioneren heeft een mens voldoende nachtrust nodig. Heb jij dus moeite met slapen? Dan is het zaak dat je meteen actie onderneemt.

Moeite met slapen

Moeite met slapen is een probleem waar veel mensen last van hebben. Het is een haast universeel probleem waar iedereen wel eens mee te kampen heeft.

De oorzaak ervan kan echter heel specifiek zijn en hangt sterk af van jouw situatie en persoonlijke klachten. Daarom zijn er ook veel verschillende manieren om te proberen beter te slapen, en elk kan verschillend werken op je.

Maar door de oorzaken achter jouw slaapproblemen te leren herkennen en daar een bepaalde manier op toepassen om ervoor te zorgen dat je er minder last van hebt, voel jij je al sneller uitgerust en kan je er elke dag wat beter tegenaan.

Oorzaken van slecht slapen

Slecht slapen kan dus verschillende oorzaken hebben, die er vanaf kunnen hangen of jij gevoelig bent voor licht of geluid tot aan bepaalde chronische klachten waar je aan lijdt zonder dat je het misschien zelf door hebt.

Uit studies is gebleken dat ongeveer 25 procent van de bevolking wel eens te kampen heeft met slaapproblemen, van moeite hebben om in slaap te komen tot aan slecht door kunnen slapen of gewoonweg te weinig uren aan slaap binnen te krijgen.

Het is dan ook goed om te weten wat er bij jezelf het achterliggende probleem is waardoor je te weinig slaap krijgt en daardoor lijdt aan vermoeidheid.

Stress

Eén van de oorzaken waaraan het vaakst slaapproblemen zijn te wijten, is dat je last hebt van stress. Dit kan zowel door problemen thuis als door druk in jouw werkomgeving komen.

Als je zowel geestelijk als lichamelijk last hebt van spanningen, is het erg moeilijk om naar bed te gaan en goed in slaap te komen.

Je blijft namelijk maar piekeren over jouw problemen, of het nu op werk of met jouw gezondheid is, waardoor je niet de rust en ontspanning in jouw hoofd kunt vinden om te gaan slapen.

niet goed slapen door stress

Geluiden van buitenaf

Een andere oorzaak die vaak voorkomt is dat je niet in slaap kunt komen door geluiden die van buitenaf komen. Als je in een rustige omgeving woont, zul je hier niet veel last van hebben.

Maar veel mensen die in de stad wonen herkennen wel dat geluidsoverlast in de buurt ervoor kan zorgen dat je bijna de gehele nacht wakker blijft of juist steeds wakker wordt van de geluiden.

Dit kan door overlast van de buren komen, het verkeer dat in een nabije straat voorbij raast tot aan een snurkende partner. Deze geluiden, die van hard tot subtiel op de achtergrond gehoord kunnen worden, zijn vaak een probleem als je al snel wakker wordt van geluid.

De omgeving

Soms kan je ook moeite hebben met in slaap komen vanwege de omgeving waar jij in slaapt. Als jouw slaapkamer niet goed geïsoleerd is, waardoor het altijd te koud is, wordt het erg lastig om het jezelf gemakkelijk te maken en zul je niet goed in slaap kunnen komen.

Hetzelfde geldt voor wanneer je de ruimte niet goed koel kunt houden. Door de warmte kan jouw lijf geen rust vinden en wordt het erg moeilijk om goed te kunnen slapen in de kamer.

Daarnaast is de lichtval ook erg belangrijk. Als jij het niet goed donker kunt krijgen in jouw slaapkamer, wordt het lastig om rust te vinden.

Hetzelfde geldt voor de materialen waar je in slaapt. Er kan veel stof in jouw kussens en lakens gaan zitten, waardoor het problemen met jouw ademhaling kan opleveren.

Ook als je een oud matras hebt dat je niet vaak genoeg laat luchten, kan het zorgen voor ademhalingsproblemen die er op hun beurt weer voor zorgen dat je niet goed kunt slapen.

Zorg er dan ook voor dat je een goed matras hebt en regelmatig jouw lakens kussenslopen wast om het zo voor elkaar te krijgen dat je in een fris bed belandt en dat je beter kan gaan slapen.

Slaapstoornissen

Je kan ook moeite hebben in slaap te komen omdat je bijvoorbeeld lijdt aan een slaapstoornis. De meeste slaapstoornissen zijn een vorm van slapeloosheid, zoals acute of paradoxale slapeloosheid, waarbij je (veelal door middel van stress) niet kunt gaan slapen.

Ook zijn er stoornissen die het ritme van jouw slaap kunnen beïnvloeden. Een jetlag is hier een goed voorbeeld van. Door een jetlag raakt jouw slaapritme volkomen in de war en kun je er een aantal dagen erg veel moeite mee hebben om op tijd te kunnen gaan slapen.

Veel slaapstoornissen zijn goed te behandelen. Je kunt jouw huisarts raadplegen om vast te stellen of jij lijdt aan een slaapstoornis en wat je eraan kunt doen om het effect ervan tegen te gaan.

moe wakker worden

Tips om snel in slaap te kunnen komen

Je kunt bepaalde dingen doen om ervoor te zorgen dat je sneller en gemakkelijker in slaap komt. Het zijn geenszins permanente oplossingen tegen slaapproblemen, maar het kan je wel helpen om eerder de rust te vinden die je nodig hebt om in slaap te komen.

Daarnaast zijn de tips ook effectief afhankelijk van de persoon, dus het kan zijn dat niet alles ook meteen voor jou werkt. Je moet dus zelf eerst uitproberen wat voor jou het beste werkt en waar je niet goed tegen kan, zodat jij uiteindelijk de beste manier voor jezelf vindt om voldoende aan jouw nachtrust te kunnen komen.

Op deze manier ben je in ieder geval uiteindelijk elke nacht verzekerd van een goede en rustige slaap.

De slaapkamer klaarmaken

Het klinkt misschien als iets geks, maar het kan heel belangrijk zijn om jouw slaapkamer goed voor te bereiden alvorens je onder de dekens gaat om te gaan slapen.

Zorg er ten eerste voor dat de apparaten die licht geven of geluid kunnen maken zo veel mogelijk uit jouw slaapkamer verwijderd zijn.

Zet jouw wekker voor de volgende ochtend op stil en wees er zeker van dat je het apparaat zo neerzet dat je er niet de hele tijd naar blijft kijken.

Maak het voor de rest voldoende donker en zorg ervoor dat jouw lakens en kussensloop regelmatig fris zijn. Op deze manier duik je niet alleen een lekker fris bed in, maar heb je de ideale omstandigheden ernaar gemaakt in jouw slaapkamer om snel in slaap te kunnen komen.

Ontspanningsoefeningen

Een andere manier om ervoor te zorgen dat je sneller kan gaan slapen, is door een aantal ontspanningsoefeningen te doen vlak voor het slapen gaan.

Deze oefeningen zorgen ervoor dat zowel jouw geest als jouw lijf tot rust komen vlak voor het moment dat je in bed gaat liggen en probeert te gaan slapen.

Eén manier om dit te doen is door tien keer achter elkaar rustig jouw tenen op te krullen en je daar volledig op te richten. Je kan ook proberen om met de klok mee over jouw buik te wrijven.

Begin eerst met kleine cirkels vanuit jouw navel die je langzaamaan steeds groter laat worden. Daarna kun je het omgekeerde doen door vanuit grote cirkels steeds iets kleiner te gaan richting jouw navel. Deze oefeningen moeten ermee helpen om je rustiger te voelen.

Lezen

Dit houdt niet in dat je naar het scherm van jouw computer of mobiele telefoon kunt blijven staren. Deze werken meestal met juist het omgekeerde effect.

Maar het lezen van een boek kan helpen om jouw geest tot rust te laten komen en je sneller vermoeid te laten voelen. Het is bewezen dat lezen kan helpen met het verminderen van stress.

Door te lezen neem je dus mentaal even wat meer druk van de ketel af. Wees er dan ook wel van bewust dat je iets ontspannen mee naar bed neemt om te lezen in plaats van een horrorboek of een erg spannend of moeilijk verhaal. Anders werkt de methode natuurlijk niet heel goed.

Letten op je ademhaling

Een andere handige manier om beter en sneller in slaap te kunnen komen, is door gebruik te maken van bepaalde ademhalingstechnieken die je meer laten focussen op jouw eigen ademhaling.

Eén van de meest gebruikte technieken om toe te passen is ontwikkeld door professor Andrew Weil, waarbij je het puntje van jouw tong tegen je gehemelte aandrukt, je mond dicht te houden en rustig vier seconden door jouw neus adem te halen.

Daarna houdt je acht seconden jouw adem in en adem je daarna via je mond weer uit en herhaalt de gehele oefening nog vier keer. Dit blijkt effectief te zijn om mensen weer tot rust te laten komen.

Je moet wel herhaaldelijk oefenen voor je deze techniek goed onder de knie hebt, maar het werkt wel erg goed.

Je moet zelf kiezen welk van deze technieken het beste voor je werken. Maar als je er eenmaal eentje hebt gevonden die je goed helpt om sneller in slaap te komen, heb je een goed middel om handen om ervoor te zorgen dat je de nodige rust krijgt die je nodig hebt om in het dagelijkse leven scherp te zijn en goed te kunnen functioneren.

7 stappen methode

Slaapdeskundige William van der Klaauw ontwikkelde een boek speciaal voor mensen die, ondanks dat ze al van alles probeerden, maar niet in slaap konden komen.

In eerste instantie waren mensen nog wat sceptisch over zijn boek, Perfect slapen in 7 stappen, maar nadat mensen na jaren hun slaapproblemen wisten te overwinnen veranderde dit snel.

Wil je meer weten over dit boek? Klik dan op onderstaande gele knop.

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *