Moe wakker worden? Bekijk hier wat je er tegen kunt doen! (Tip)
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Moe wakker worden 12 november 2016
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Moe wakker worden. Veel mensen hebben er helaas dagelijks mee te maken. Toch is het niet normaal om na een goede nacht slapen moe wakker te worden. Goed dat je dus op zoek bent gegaan naar een oplossing. Op deze pagina wil ik je meer inzichten geven over hoe het nou komt dat je moe […]

moe wakker wordenMoe wakker worden. Veel mensen hebben er helaas dagelijks mee te maken. Toch is het niet normaal om na een goede nacht slapen moe wakker te worden.

Goed dat je dus op zoek bent gegaan naar een oplossing. Op deze pagina wil ik je meer inzichten geven over hoe het nou komt dat je moe wakker word.

Maar ook wat je er aan kunt doen en waarom je dat vandaag nog zou moeten doen. Kortom deze pagina bevat waardevolle informatie;-)

Hoe kan het?

Hoe kan het nu eigenlijk dat moe wakker worden je leven zo beheerst? Waarom heb je er last van? Hoe is het ontstaan?

Moe wakker worden is niet aangeboren. Dat betekent dus dat het zich op één of andere manier heeft ontwikkelt.

Maar wat is eigenlijk de oorzaak? Of zijn er meerdere oorzaken die aan de basis van dit probleem staan? Hieronder wil ik de mogelijke oorzaken met je bespreken.

Mogelijke Oorzaken

Snooze

Echt enorm veel mensen zetten hun wekker te vroeg om nog even lekker te kunnen snoozen. Om de 9 minuten gaat je wekker af en voor je gevoel is het heerlijk om er nog niet uit te hoeven.

Oplossing?

Toch wil ik je adviseren hier meteen mee te stoppen. Je brengt er jezelf mee in de war. Je geeft je lichaam namelijk het sein om weer opnieuw in slaap te gaan vallen waardoor het steeds moeilijke word om wakker te worden.

Niet diep genoeg slapen

Onze slaap bestaat uit verschillende fases. Tijdens de nacht doorloop je deze fases. Je slaap bestaat uit de volgende fases:

  • 1e fase: Overgang tussen wakker zijn en slapen
  • 2e fase: Licht slapen. Je word hier nog snel wakker.
  • 3e fase: Diepe slaap. Je ademhaling en hartslag worden lager. In dit stadium kan je lichaam herstellen en uitrusten.
  • REM-slaap: Verhoogde hersenactiviteit, je hersenen verwerken al indrukken en ervaringen van de afgelopen dag.

De REM-slaap blijkt de beste slaap te zijn. Tijdens deze slaap herstelt je lichaam volledig en rust het ook volledig uit.

Sommige mensen voelen zich topfit na een kort nachtje slaap dit betekent dat ze snel in hun REM-slaap komen en zo optimaal kunnen uitrusten.

Als je vaak moe wakker word dan is de kans groot dat de kwaliteit van je slaap niet goed genoeg is geweest. Je bent niet echt in een REM-slaap gekomen.

Oplossing?

Mensen die te weinig in hun REM-slaap komen hebben vaak nog teveel cortisol in hun systeem. Cortisol is het stresshormoon. Het zorgt ervoor dat we overdag alert zijn.

Als je nog teveel cortisol in je systeem hebt ben je nog te onrustig om te kunnen genieten van een optimale nachtrust.

Probeer dus voordat je gaat slapen meer ontspanning te vinden. Lees bijvoorbeeld een boek in plaats van tv kijken.

Op het verkeerde moment ontwaken

Wat ook een grote veroorzaker van moe wakker worden kan zijn is op het verkeerde moment wakker worden.

Zoals ik net al met je besproken heb zijn er verschillende fases tijdens je slaap. Waar ik net zei dat de REM-fase van belang is om goed uit te rusten is deze fase weer niet handig om in wakker te worden.

Ken je dat gevoel dat je tijdens een nachtmerrie wakker schrikt? Je weet even niet waar je bent en je bent gedesoriënteerd.

Als je tijdens de REM-fase wakker word kun je dus moe wakker worden. Probeer dus te voorkomen dat je tijdens deze fase wakker word. Maar hoe doe je dat?

Oplossing?

Tegenwoordig zijn er hele slimme apps die je kunnen ondersteunen in het wakker worden op het juiste moment.

Deze apps die je gewoon kunt downloaden op je smartphone zorgen ervoor dat je wakker word tijdens je lichtste slaap. het resultaat is dat je vitaler en frisser begint aan je dag.

Geen ochtendmens?

Ben jij meer een avondmens? Lig je ‘s avonds om 22:00 op bed en staar je alleen maar naar het plafond? Avondmensen hebben moeite om op tijd in slaap te vallen.

Logisch is dan ook dat ze ‘s ochtends moeite hebben om uit hun bed te komen. Ben jij zo’n avondmens? Probeer dit te veranderen. leer eerder in slaap te vallen om zo ook energieker wakker te worden.

Oplossing?

Rechtsboven vind je het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ tijdens dit boek word je geleerd hoe je ‘s avonds eerder in slaap kunt vallen. Zelfs al ben je een avondmensen;-)

Slaapstoornis

Natuurlijk kan het ook zijn dat je een slaapstoornis hebt zonder dat je dit doorhebt. Een slaapstoornis beinvloedt de kwaliteit van je slaap behoorlijk.

De meest voorkomende slaapstoornissen zijn slaapapneu, rusteloze benen syndroom, snurken en tandenknarsen.

Heb jij last van één van onderstaande symptomen kan het best zijn dat je een slaapstoornis hebt.

  • Droge mond en een vieze smaak in de mond
  • Vaak naar de wc moeten
  • Zere keel en extreme vermoeidheid overdag
  • Onrustig slapen, constant draaien.
  • Droge mond en een stinkende adem

Als jij je in één van bovenstaande symptomen herkend kan het zijn dat je een slaapstoornis hebt. In dat geval is het verstandig de huisarts te bezoeken.

Moe wakker worden, conclusie

Vroeg opstaan is voor de meeste mensen geen pretje ondanks of je nou moe wakker word of niet. Probeer zo snel mogelijk echt wakker te worden door uit je bed te stappen en..

Haal meteen een koud washandje over je gezicht, eet een goed ontbijt en drink een kop koffie. Ga zo snel mogelijk naar buiten het daglicht in.

Voor de mensen die echt de meeste dagen van de week moe wakker worden raad ik aan om zich eens goed te verdiepen in bovenstaande oorzaken.

In de cursus ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ leer je om je slaapkwaliteit te verbeteren. Als jij dus last hebt van moe wakker worden, verkeerd slaapritme, te lang blijft slapen, angst om niet te kunnen slapen en nog veel meer..  is deze cursus uitermate geschikt!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *