Hoofdpijn na slapen!? Zo schakel je het voorgoed uit!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Moe wakker worden 28 december 2017
mm
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Wat is er lekkerder dan heerlijk uitgeslapen aan een nieuwe dag beginnen? Vol energie en goede moed.. Maar wat doe je als dat abrupt verstoord word door vervelende hoofdpijn? Hoe zorg je ervoor dat je fit wakker word?

hoofdpijn na slapenHoofdpijn na slapen is bijzonder vervelend, en dan druk ik het nog zacht uit. Je had net een leuke dag voor de boeg en dat begint alweer met hoofdpijn.

Waarom moet het mij telkens overkomen en hoe kom ik er zo snel mogelijk vanaf? Het zijn vragen die jou waarschijnlijk bezig houden.

In dit artikel ga ik je zo goed mogelijk antwoord geven en ga ik je precies laten zien hoe je ervoor zorgt dat het vanaf vandaag afgelopen is met die vervelende hoofdpijn in de morgen.

Hoofdpijn na te lang slapen

Hoofdpijn na slapen kan verschillende oorzaken hebben, zo kun je tekort slapen, een verkeerde slaaphouding hebben of last hebben van een kater.

Toch is de meest voorkomende oorzaak waarom mensen hoofdpijn na het slapen hebben, te lang slapen. Mensen slapen te lang en dat kan hoofdpijn veroorzaken.

Maar hoe kan dat eigenlijk? Waarom krijg je last van hoofdpijn als je te lang slaapt?

  • Je slaapt langer dan je normaal doet, hierdoor is je bio ritme in de war en dit veroorzaakt hoofdpijn.
  • Het kan te maken hebben met lichte uitdroging, je hebt de avond ervoor te weinig water gedronken.
  • Verkeerde slaaphouding, als je langer slaapt lig je langer in deze houding wat spierspanning en hoofdpijn kan veroorzaken.

Toch zien we dat het in de meeste gevallen komt door het verschuiven van je bio ritme, je lichaam is nou eenmaal een gewoontedier en kan slecht tegen verandering.

Wakker worden met hoofdpijn en nekpijn?

Veel mensen klagen over hoofdpijn in de morgen, een andere groep mensen ervaart naast hoofdpijn ook nekpijn bij het opstaan.

We hoeven geen uitgebreid onderzoek te doen om erachter te komen waar dit vandaan komt:

  • Verkeerde slaaphouding. Slaap je op je buik? Dan is de kans groot dat hier je nekpijn vandaan komt. Probeer op je zij te gaan liggen of op je rug.
  • Verkeerd kussen. Ook dit is een heel groot probleem als het gaat om wakker worden met klachten. Er word vaak weinig aandacht besteed aan hoofdkussens terwijl dit super belangrijk is.

Comfortabele kussens die bijdragen aan een optimale nachtrust vind je hier>>

Wakker worden met hoofdpijn en een droge mond

Een droge mond en hoofdpijn in de morgen kunnen op verschillende oorzaken wijzen:

  • Te weinig gedronken de dag ervoor
  • Te warm op je slaapkamer
  • Erg droge lucht op je slaapkamer

De eerste twee oorzaken zijn relatief makkelijk op te lossen, maar wat doe je als je een droge lucht op je slaapkamer hebt? Je kunt bijvoorbeeld een emmer water neerzetten om het vochtpeil op te drijven.

Wat je ook kunt doen is een speciale luchtbevochtiger aanschaffen.

Bekijk hier de beste luchtbevochtiger>>

Verkeerde slaaphouding of een verstoord bio ritme?

Hou eens voor jezelf bij wanneer je hoofdpijn krijgt, is dit elke keer als je te lang slaapt? Of word je ook wel wakker met hoofdpijn als je korter slaapt? Is je bio ritme verstoord of heb je last van uitdroging?

Hou een soort slaapdagboek bij, op deze manier krijg je inzicht in je slaapgedrag en kun je gericht actie ondernemen.

hoofdpijn na lang slapen

Hoofdpijn na kort slapen

Hoofdpijn na te lang slapen is een veelgehoorde klacht, toch krijgen we ook regelmatig vragen over hoofdpijn na kort slapen. Mensen vragen zich af waar deze hoofdpijn nou vandaan komt.

Hoofdpijn na slapen kent dus meer varianten dan alleen meer na lang te hebben geslapen, door verkoudheid of een kater. Hoofdpijn na kort slapen heeft te maken met de volgende dingen:

  • Je slaapt tekort om in je REM fase te komen, tijdens deze fase verwerken je hersenen alle indrukken van de dag ervoor en dit zorgt ervoor dat je fris aan de volgende dag kunt beginnen. Kom je niet of niet genoeg in deze slaapfase is de kans dat je met hoofdpijn wakker word groot.
  • Ook hoofdpijn na kort slapen kan te herleiden zijn uit een gebrek aan vocht.

Hoofdpijn na middagdutje

We leven tegenwoordig in een drukke tijd, middagdutjes lijken helemaal hot. Even lekker slapen om jezelf weer helemaal op te laden voor het vervolg van de dag.

Maar is dat wel zo goed? Zijn middagdutjes wel zo gezond voor je? Er zijn veel klachten bekend van mensen die na hun middagdutje wakker werden met hoofdpijn.

Een middagdutje word ook wel een powernap genoemd, een powernap houdt in dat je even kort slaapt om extra energie te krijgen, volgens verschillende onderzoekers is een powernap ook echt effectief.

Toch moet je wel een belangrijk regel in acht nemen: Een powernap mag zeker niet langer dan een half uur duren en liever nog korter. Als je effectief wilt slapen en extra energie wilt krijgen slaap dan 15 minuten.

Hoofdpijn na een middagdutje heeft dus eigenlijk maar één oorzaak:

  • Het middagdutje duurt te lang. Slaap niet langer dan 25 minuten, als je langer slaapt is de kans groot dat je ‘s avonds niet meer kunt slapen en de kans is groot dat je wakker word met hoofdpijn.

middagdutje

Hoofdpijn in de ochtend en een hersentumor?

Er zijn zo ontzettend veel mensen bang dat er iets ernstigs aan de hand is als ze iets in of aan hun lichaam voelen, en natuurlijk moet je niet alles klakkeloos van de tafel vegen maar denk niet meteen aan het ergste.

Hoofdpijn in de ochtend is vrijwel nooit te herleiden uit een hersentumor, ook gaat dit veelal gepaard met andere lichamelijk klachten zoals:

  • Sterk vermageren in korte tijd
  • Algehele malaise
  • Geen eetlust

Ben je nog niet gerust gesteld en ervaar je één of meerder klachten? Raadpleeg dan een huisarts. Bekijk hier meerdere symptomen van een herstentumor.

Hoe voorkom je hoofdpijn na slapen?

Maar wat kun je dan doen om hoofdpijn na slapen tegen te gaan? Het is allereerst belangrijk om erachter te komen wanneer de hoofdpijn optreed en wanneer het minder of juist erger is.

Dit kun je heel makkelijk doen door een slaapdagboek bij te houden, zoals ik al eerder aangaf creëer je hier enorm veel duidelijkheid mee.

Waar je in ieder geval op moet letten als je vaak wakker word met hoofdpijn is het volgende:

  • Het gebruik van caffeine de dag ervoor. Drink eens wat minder koffie en kijk wat het doet.
  • Hoeveel water drink je overdag? Let hier ook eens op.
  • Is je slaaphouding wel goed? Lig je op je buik of op je rug?
  • En hoe zit het met je kussen? Een goedkoop modelletje of toch niet?
  • En het slaapklimaat in je slaapkamer? Is dit wel goed? Niet te droog of te warm?
  • Is er niet iets anders aan de hand? Heb je geen onderliggend slaapprobleem?

Slaapproblemen oplossen? Dat doe je zo!

Er is niets vervelenders dan slaapproblemen, vooral wakker worden met hoofdpijn is een lastige kwaal. Het is heel goed mogelijk dat de oplossing voor jou probleem iets dieper ligt dan het drinken van meer water of het veranderen van je slaaphouding.

William van der Klaauw ontwikkelde een krachtig ebook waarbij slaapproblemen worden opgelost door uit te gaan van de werking van het lichaam, ook hoofdpijn na slapen word behandeld.

Wil jij inzicht in jouw slaapgedrag en precies weten waarom je wakker word met hoofdpijn? Bekijk dan hier mijn uitgebreide artikel over William’s Perfect slapen in 7 stappen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *