Goed slapen door een goed ontbijt: Feit of Fabel? Dit is hoe het zit!
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Slaapritme 29 oktober 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Goed slapen door een goed ontbijt? Het klinkt best tegenstrijdig.. Je ontbijt immers nadat je wakker bent en niet andersom. Toch is een goede start van de dag belangrijk voor je nachtrust. In dit artikel ontdek je er alles over.

goed slapen door een goed ontbijtDat een ontbijt de beste start van de dag is wisten we allemaal al, maar goed slapen door een goed ontbijt; het klinkt vreemd. Toch is het absoluut waar.

We zullen met jou ingaan op een aantal feiten en fabels rondom de combinatie nachtrust en een ontbijt. Op die manier kom je er al snel achter dat een goed ontbijt belangrijker voor je is dan je denkt.

In dit artikel ga ik je een hoop duidelijkheid geven over het belang van een goed ontbijt. Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Laat een reactie achter onderaan deze pagina.

Rust, reinheid en regelmaat

Het is een principe waar je van hoort wanneer er een baby geboren wordt in een gezin. Je moet een kind rust bieden en daarnaast reinheid en regelmaat. Die principes gelden niet alleen voor een baby, maar ze zijn op iedereen van toepassing.

Eten op vaste momenten van de dag is een principe wat door veel mensen wordt onderschat. Toch is het van groot belang, ook voor een goede nachtrust. Jouw lichaam zal namelijk het beste functioneren op die momenten dat jij op tijd eet.

In een ontbijt zitten onmisbare bouwstoffen om de hele dag goed te functioneren. De vetten, mineralen en zouten die jij binnenkrijgt bij je ontbijt zijn onmisbaar om de dag door te komen. Waar je zo snel niet aan denkt is dat ook jouw nachtrust onderdeel is van jouw 24 uurs cyclus.

De bouwstoffen die jij binnenkrijgt bij je ontbijt dragen dan ook bij aan een goede nachtrust.

De ingrediënten zorgen voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust bereik je door bepaalde voedingsstoffen in de juiste verhouding tot je te nemen. De ingrediënten die zorgen voor een goede nachtrust wanneer jij ze in de juiste verhouding tot je neemt zijn:

  • Zuivel. Veel mensen ontbijten het liefste met yoghurt of kwark. Daar kan je allerlei ingrediënten aan toevoegen. De hoeveelheid zuivel die je binnen krijgt bij je ontbijt is onmisbaar om jouw lichaam goed te laten functioneren. Je krijgt er snel energie door, en die energie werkt langzaam door de hele dag heen. Daardoor heeft jouw lichaam een extra ‘boost’ waar je de hele dag plezier van hebt.
  • Suikers. Suikers, en dan vooral fruitsuikers zijn noodzakelijk voor jouw lichaam om goed te functioneren. Veel mensen schrappen alle suiker uit hun voedingspatroon. Dat is niet de handigste stap. Het is verstandig om natuurlijke suikers binnen je voedingspatroon te laten passen. Deze suikers werken de hele dag door, en zorgen er in de nacht voor dat jij niet snel last krijgt van een ander verschijnsel: de snack aanval.
  • Granen. Over granen in een ontbijt wordt een hoop gediscussieerd. Sommigen beweren dat je er dik van wordt en dat het energie geeft die je ook snel weer kwijt bent. Feit is dat granen zoals havermout goed zijn voor de stofwisseling. Het is niet voor niets dat producenten van toetjes steeds vaker yoghurt of kwark met granen als toetje aanbieden. Je functioneert er goed op, maar je slaapt ook heel goed op een gezonde hoeveelheid granen. De koolhydraten die je binnenkrijgt werken namelijk langzaam waardoor je gedurende de nacht geen hongergevoel kan krijgen.

crackers

Hoe ontstaat een snack attack

het gebeurt iedereen wel eens; in je slaap word je wakker. Je bemerkt bij jezelf dat je een enorm hongergevoel hebt en gaat naar de keuken toe. Daar wordt de koelkast geplunderd.

Alles wat maar enigszins calorieën bevat wordt naar binnen gewerkt. De oorzaak hiervan is heel eenvoudig. Jouw bloedsuikerspiegel kan tijdens de nacht behoorlijk dalen.

Zeker wanneer je overdag te weinig suikers en koolhydraten tot je hebt genomen kan een dergelijke snack attack op de loer liggen. Een te lage bloedsuikerspiegel is immers niet erg bevorderlijk voor een goede nachtrust. Toegeven aan een

dergelijke snack attack zal ervoor zorgen dat je verder uit je slaap wordt gehouden door je spijsvertering. Daarnaast krijg je veel energie binnen waardoor jouw lichaam in de actief-modus geraakt.

Een goede verdere nachtrust kan je dus wel vergeten na een dergelijke vreetbui. Een dergelijke snack attack krijg je doorgaans op het moment vlak na je REM slaap.

Dat is de slaap waarin je droomt. Door goed te ontbijten en de bovenstaande producten eventueel nog extra te eten wordt je REM slaap verkort. Je droomt dus minder en slaapt daardoor dieper.

Wanneer je diep genoeg slaapt zal jij de nacht goed doorkomen zonder knagend hongergevoel.

Pas op met te zwaar tafelen

In de avond eten de meeste mensen behoorlijk wat.  Er worden behoorlijk wat vetten, zouten en koolhydraten naar binnen gewerkt en het diner is vaak de meest calorierijke maaltijd van de dag. Voedingsdeskundigen waarschuwen hier tegen.

Te zwaar tafelen in de avond zorgt ervoor dat je spijsvertering in de avond en nacht daardoor nog in volle gang is. De juiste volgorde van tot je nemen van calorieën tijdens de dagelijkse maaltijden is dan ook als volgt:

  • Een stevig ontbijt. Het ontbijt is de basis voor een dag waarin je voldoende energie hebt. Het ontbijt moet je dan ook nooit overslaan. De zuivel en fruitsuikers die eerder werden genoemd zouden eigenlijk een vast onderdeel moeten zijn van het ontbijt. Daarnaast mag je echter ook denken aan bijvoorbeeld veel eiwitten bij het ontbijt. Dit voorkomt dat je te snel weer honger krijgt na het ontbijt. Koolhydraten komen immers heel snel vrij, en zorgen er dan ook voor dat je vaak voor de lunch alweer honger krijgt. Een eiwitrijk ontbijt zal ervoor zorgen dat je het langer volhoudt op je ontbijt.
  • Een stevige lunch. Vroeger aten veel mensen warm bij de lunch. Wanneer het voor jou mogelijk is, is dit een goede oplossing. Je krijgt dan immers genoeg energie binnen om het tot de nacht vol te houden. Bij de warme maaltijd doe je er verstandig aan om te eten zoals je dat bij het diner anders zou doen. Dus niet kiezen voor een warm ingrediënt met een broodmaaltijd, maar een volledige warme maaltijd met alle betreffende ingrediënten. Het zal ervoor zorgen dat je in de middag geen glucosedip rond 16:00 uur hebt. Je houdt het vol tot aan de avondmaaltijd en hebt dan nog slechts behoefte aan een lichte maaltijd.
  • Een licht tot normaal avondeten. In de avond brood eten is zo slecht nog niet. Beperk de inname van calorieën bij het avondeten en houd je vooral aan de ingrediënten zoals ze eerder in dit artikel werden genoemd. Uiteraard kan je, wanneer je behoefte hebt aan een warm ingrediënt bij de avondmaaltijd, kiezen voor bijvoorbeeld een gekookt of gebakken ei bij de avondmaaltijd. Houd het geheel verder licht verteerbaar. Wanneer je een avondmaaltijd tot je neemt met genoeg langwerkende eiwitten en calorieën zal je er achter komen dat je de nacht beter doorkomt.

Goed slapen door een goed ontbijt? Dit is het succesrecept:

Zoals je zelf al hebt gezien; met de juiste voedingsvoorschriften kan je een goede nachtrust hebben. Uiteraard komt er meer bij kijken dan alleen jouw voeding.

Het is een goed idee om zonder al teveel stress de nacht in te gaan. Door bijvoorbeeld het opschrijven van problemen en zaken waar je over piekert voorkom je dat je wakker ligt doordat je hersenen blijven door malen.

Genoeg lichaamsbeweging overdag en het beperken van dutjes tussendoor zullen ervoor zorgen dat je in de nacht goed slaapt. Op tijd naar bed en in de ochtend niet te laat opstaan zijn eveneens goede richtlijnen wanneer jij lijdt aan een slechte nachtrust.

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *