Eten voor het slapen? Dit zijn de werkelijke feiten die je moet kennen
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Onrustig slapen 8 maart 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Je zit lekker op de bank naar je favoriete serie te kijken, je krijgt trek en besluit wat chips te pakken. Buiten het feit dat chips niet in een gezonde levensstijl past kan het ook voor slaapproblemen zorgen. Hoe zit dat precies? En mag ik dan helemaal niets meer eten voor het slapengaan?

eten voor het slapenEten voor het slapen, het is een hot item en veel deskundigen vechten elkaar de tent uit. Volgens de één is het absoluut niet verstandig om te gaan eten voor het slapengaan terwijl een ander het tegenovergestelde suggereert.

Tussen de strijd door, of het nou wel of niet goed is, lijkt het mij veel verstandiger om er met een nuchtere boerenkijk op te kijken.

In dit artikel ga ik je precies laten zien hoe je lichaam werkt en wat de eventuele consequenties kunnen zijn als je gaat eten voor het slapengaan.

Eten voor het slapen – de juiste voeding voor een goede nachtrust

Wat je eet en drinkt voor je gaat slapen kan erg van invloed zijn op hoe jij jouw nachtrust ervaart. Er zijn bepaalde soorten voedsel en drank die er aan kunnen bijdragen dat je goed in slaap valt.

Tegelijkertijd kunnen andere soorten eten en drinken er juist voor zorgen dat je wakker blijft. Het kan zijn dat jouw gewicht toeneemt als je eet voordat jij jouw bed in gaat om te gaan slapen.

Dit hoeft echter niet voor iedereen waar te zijn. Je moet dan ook zelf erachter zien te komen wat voor snack je kan hebben voor het slapengaan en hoe jouw lichaam daar vervolgens weer op reageert.

Eten voor het slapen: ongezond?

De vraag of eten voor het slapen daadwerkelijk ongezond voor je kan zijn, is een thema dat voedseldeskundigen over de hele wereld nog steeds bezig blijft houden.

Veel deskundigen beargumenteren dat eten vlak voordat je gaat slapen slecht voor je is. Dit komt namelijk omdat de stofwisseling van jouw lichaam langzamer werkt als je in slaap bent.

Dit zorgt ervoor dat het eten dat je vlak voordat je in slaap bent gevallen hebt gegeten, er langer over doet om verteerd te worden en vervolgens niet goed word opgeslagen in jouw lijf.

Uiteindelijk kan je daardoor aankomen wat op de lange termijn natuurlijk niet goed voor je is.

Toch is dit een theorie waar niet iedereen het mee eens is. Het is namelijk zo dat zelfs wanneer je in slaapt bent gevallen jouw lichaam alsnog energie blijft verbruiken en er daarom ook meer van nodig blijft hebben.

Daarnaast blijft jouw stofwisseling over het geheel nog steeds op dezelfde manier werken. Het lijkt dan ook niet logisch dat er tijdens jouw slaap plots meer vet wordt opgeslagen. Het is dus een onderwerp waar nog steeds geen concessie over bereikt is.

Wat kan je eten voor het slapen?

Er zijn bepaalde stoffen die je wakker houden als je ze eet of drinkt vlak voordat je wilt gaan slapen. De belangrijkste oorzaken die je uit jouw slaap kunnen houden zijn alcohol en cafeïne.

Beiden bevatten stoffen die jouw nachtrust kunnen verstoren. Met name cafeïne zorgt ervoor dat jouw vermoeidheid verdreven wordt. Zo wordt het lastiger om in slaap te komen.

Van alcohol kun je gaan zweten en hoofdpijn krijgen, fysieke ongemakken die je wakker kunnen houden en het moeilijk maken om vervolgens weer goed in slaap te kunnen vallen.

Andere dingen die je het beste kan vermijden om te eten voordat je gaat slapen zijn bijvoorbeeld fastfood producten zoals hamburgers en hotdogs.

Ook chips, ijs en taart zijn vettige dingen die je beter kan laten liggen als je net naar bed wilt gaan. Juist goed voor je kan iets met veel koolhydraten zijn.

Fruit en volkoren producten bevatten veel koolhydraten en geven jouw lichaam energie gedurende de nachtrust. Door het te combineren met iets dat eiwitten bevat of een klein beetje vet in zich heeft. Dit houdt namelijk ook nog eens jouw bloedsuikerspiegel op peil.

Een voorbeeld hiervan kan volkoren crackers zijn in combinatie met pindakaas. Ook een appel, druiven of kaas kan eraan bijdragen om jouw een betere nachtrust te geven.

Daarnaast zijn voedselwaren die de stof tryptofaan bevatten helpen om je beter in slaap te laten komen. Tryptofaan kan je bijvoorbeeld vinden in kalkoen of in volkoren brood. Ook honing is een goede voedingsstof die je kan helpen om beter te slapen.

Fruit eten voor het slapen

Ook het eten van fruit vlak voordat je begint aan jouw nachtrust kan een positieve bijdrage leveren aan jouw lichaam terwijl je slaapt.

Appels en druiven zijn goed voor je en kersen zijn bijvoorbeeld nog eens één van de weinig voedselsoorten die van nature de stof melatonine bevatten.

Deze stof is essentieel voor het bevorderen van slaap. Fruit kan dan ook helpen bij het oplossen van slaapproblemen. Houdt het echter wel beperkt.

Probeer niet te veel fruit te eten, omdat dit mogelijk jouw een extra boost van insuline kan geven. Hierdoor raak je weer wakker en heb je meer moeite om vervolgens weer in slaap te kunnen komen.

Het is dan ook goed om hier op te letten. Fruit kan je helpen om beter in slaap te kunnen komen, maar te veel van iets is haast nooit goed, dus neem het met mate en zorg er zo voor dat jouw nachtrust niet verstoord raakt.

Brood eten voor het slapen

Niet elke soort brood is geschikt om te eten zo vlak voordat je probeert te gaan slapen. Brood bevat veel koolhydraten, maar is ook erg vullend, waardoor het juist moeilijker kan zijn om in slaap te vallen.

Te veel koolhydraten in jouw lijf kunnen er op hun beurt ook weer voor zorgen dat jouw lichaam sneller weer honger heeft en je dus vervolgens wakker wordt omdat je weer trek begint te krijgen.

Het is dus niet goed voor je om te veel koolhydraten binnen te krijgen vlak voordat je wilt gaan slapen, omdat het je uiteindelijk wakker kan houden en het je belemmert om vervolgens aan voldoende nachtrust te komen.

Wat een goede vervanging hiervoor kan zijn, is bijvoorbeeld producten gebaseerd op lijnzaad te nemen voordat je gaat slapen. Lijnzaad zit namelijk vol met gezonde omega 3 vetzuren die kunnen helpen om slaap te bevorderen.

Daarnaast heeft lijnzaad ook vezels die jouw cholesterol in jouw lijf kunnen verlagen. Het is dus ook nog eens een gezonde stof voor je. Je kan er ook brood en muffins van bakken, dus op die manier heb je een goede snack die je ‘s nachts kunt eten.

Je moet dus uitkijken met het eten van brood voordat je begint aan jouw nachtrust. Koolhydraten kunnen jouw lichaam namelijk aan energie helpen, maar te veel ervan kan er juist weer voor zorgen dat je wakker wordt en moeilijk terug in slaap kunt komen.

Andere stoffen die niet goed zijn voordat je gaat slapen

Er zijn ook een aantal andere stoffen die je beter niet tot je kunt nemen als je wilt gaan slapen. Zo kan bijvoorbeeld nicotine ook een opwekkend effect op jouw lijf hebben.

Het stofje is een stimulans voor jouw hersenen. Daarom kan het roken van een sigaret op de lange termijn ervoor zorgen dat je er langer over doet om in te kunnen slapen.

Daarnaast slaap je ook nog eens minder diep en blijf je ook langer wakker. Eén sigaret voor het slapen gaan kan misschien helpen om jouw hoofd iets meer tot rust te laten komen, maar te veel nicotine voordat je aan jouw nachtrust wilt beginnen kan juist een averechts effect op je hebben.

Het is dan ook goed om jouw inname van nicotine te matigen voordat je naar bed wilt gaan.

Ook is het niet goed voor je om te veel te eten voor je gaat slapen of juist veel pikant eten op te hebben. Bij te veel eten krijg je last van een opgeblazen gevoel dat je maar moeilijk kunt kwijtraken. Vooral vette etenswaren kunnen er voor zorgen dat jij je vol voelt en daardoor

niet goed in slaap kan komen. Van pikant voedsel kan jouw maag van streek raken waardoor je wakker kan worden en vervolgens ook moeilijker kan slapen.

Het tijdstip van het eten voor het slapen

Het kan ook helpen om op het juiste tijdstip te eten voor je gaat slapen. Dit kan namelijk het verschil maken in hoe jou lichaam het kan verteren.

Alles wat jij nog laat op de avond eet, kan minder goed verteerd worden, waardoor het half verteerd in jouw maag achterblijft. Dit geeft je geen goed gevoel en kan zelfs jouw nachtrust verstoren.

Het beste is dan ook om niet te zwaar te eten voor het diner en er daarna voor te zorgen dat er minstens drie uur tussen zit voor je naar bed gaat en probeert te slapen.

Op deze manier geef je jouw lichaam genoeg tijd om het voedsel goed te kunnen verteren en kan je er geen last van krijgen terwijl je slaapt.

Ook een te lege maag hebben voordat je gaat slapen is niet erg goed voor je nachtrust. Op een lege maag heeft jouw lichaam namelijk sneller weer honger en kan je daardoor midden in de nacht gewekt worden omdat je trek hebt.

Een lichte snack voor het slapengaan hoeft dan ook niet per se erg te zijn, maar maak het niet te zwaar voor jezelf. Op deze manier geef jij jouw lijf alsnog een meer vullend gevoel terwijl je niet te vol zit en rustig aan jouw slaap kunt beginnen.

Eten voor het slapengaan kan dus wel, maar je moet er gewoon goed op letten dat het niet te veel en te vettig is. Kijk naar de voedselwaren die je kunnen helpen om goed in slaap te komen en ook nog eens op hun beurt goed voor jouw lichaam zijn.

Kijk naar wat je kan helpen om jouw nachtrust rustig te laten verlopen en dat je niet wakker wordt midden in de nacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *