Diepe slaap bevorderen? - Wijzeroverslapen.nl- Jouw website over slapen en meer
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
Geen categorie 22 oktober 2018
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Je diepe slaap bevorderen? Hoe doe je dat? Eigenlijk is het vrij simpel. Zorg dat je biologische klok optimaal is afgesteld en je diepe slaap zal vanzelf volgen. Mensen met een verstoord bio ritme hebben moeite om in hun diepe slaap te komen. Hoe je ervoor zorgt dat je beter kunt slapen om zo je diepe slaap te bevorderen ontdek je hier!

diepe slaap bevorderenKun je zelf iets doen om je diepe slaap te bevorderen? Slapen. We doen het allemaal en het is broodnodig. Sterker nog, slapen wordt gezien als een eerste levensbehoefte.

Slecht slapen zorgt al snel voor concentratieproblemen en je denkvermogen gaat achteruit. Als slaaptekort te lang aanhoudt kunnen er zelfs nog veel ergere problemen optreden zoals depressies, hart- en vaatziekten en zelfs chronische aandoeningen als dementie. Slapen is dus ontzettend belangrijk, maar toch zijn er veel mensen die aangeven ‘slecht’ te slapen.

Maar wat is ‘slecht’? En heeft slecht slapen per definitie met je diepe slaap te maken? Wat is een diepe slaap eigenlijk? Laten we die begrippen, slecht slapen en diepe slaap eens ontleden en kijken of we er samen wijs uit kunnen worden.

Een goed begin om diepe slaap bevorderen is weten wat slaap is

Je kunt dus slecht slapen, maar is slecht slapen een synoniem voor een gebrek aan diepe slaap? Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat diepe slaap precies is.

En wat slapen in zijn algemeen met je doet. Slapen in het algemeen is onze manier om bij te tanken. Als je slaapt verandert je hersenactiviteit, er worden nieuwe antistoffen aangemaakt en cellen regenereren sneller dan wanneer je wakker bent.

Er wordt meer groeihormoon aangemaakt terwijl de aanmaak van het stresshormoon juist afneemt. Slapen is dus goed voor je en je hebt het zelfs nodig. Maar niet iedereen slaapt hetzelfde. Hoe dat kan? Daarvoor introduceren we de slaapcyclus.

De slaapcyclus

De slaapcyclus bestaat uit de fasen die we doorlopen wanneer we slapen. In al van deze fasen gebeurt er iets anders met je lichaam en je geest. Ook belangrijk om te weten: je doorloopt meerdere slaapcycli per nacht.

Een slaapcyclus duurt ongeveer twee uur, wat betekent dat je op een gemiddelde nacht 3 to 4 van deze cycli doorloopt. De cyclus bestaat uit 4 fasen:

  • De sluimerfase. De sluimerfase kun je het best omschrijven als ‘in slaap vallen’. Je oogleden worden zwaar, je ademhaling wordt langzamer. Het is de overgang tussen waken en slapen.
  • De lichte slaapfase. Je bent inmiddels echt aan het slapen en wordt niet zomaar meer wakker van omgevingsgeluid, maar je bent nog redelijk makkelijk uit je slaap te halen.
  • De diepe slaapfase. Daar is de diepe slaap. In deze fase daalt je hartslag en je ademhaling tot het laagste niveau. En dat zorgt ervoor dat je lichaam herstelt. Als je in deze fase gewekt wordt weet je vaak even niet meer waar je bent.
  • De droomslaapfase. Deze fase herken je misschien wel als de REM slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement en dit is de fase waarin je gaat dromen. Je spieren zijn volledig ontspannen, maar als je flink ligt te dromen kan je hersenactiviteit bijna net zo intensief zijn als wanneer je wakker bent.

Wanneer je uit je REM slaap komt, heb je een soort overgangsmoment naar de volgende slaapcyclus. Je wordt dan onbewust een beetje wakker. Sommige mensen zien dit als een 5e stadium in de slaapcyclus.

Zoals gezegd doorloop je in een nacht drie tot vier slaapcycli, waarvan de eerste 2 tot 3 de kernslaap worden genoemd. Waarom? Omdat hierin vrijwel alle diepe slaap plaatsvindt. En het is nu net die diepe slaap die je wilt bevorderen.

biologische klok

Minder diep slapen = slecht slapen

We kunnen nu stellen dat slecht slapen en minder diep slapen met elkaar verbonden zijn. In je diepe slaap herstelt je lichaam zich het meest en het is een voorwaarde om in je REM slaap te komen.

Die laatste fase is erg belangrijk omdat je hierin droomt en dromen hetzelfde voor je geest doen als de diepe slaap voor je lichaam doet. Namelijk herstel en ontspanning.

Het is alleen niet zo dat slecht slapen per definitie verbonden is aan het aantal uur dat je slaapt. Sommige mensen zijn fris en fruitig na vijf of zes uurtjes, terwijl een ander na 10 uur slapen nog steeds moe is.

Maar weet je nog dat hoofdzakelijk diep slaapt in de eerste twee tot drie slaapcycli? Extra lang op bed liggen werkt dus niet, of maar in heel beperkte mate. Laten we nu eens gaan kijken naar wat wel werkt.

Blijf bij je bioritme om je diepe slaap te bevorderen

Om goed te slapen is het essentieel om vooral diep te slapen. Kwalitatief slapen als het ware. Daar is niet een bepaalde methode voor. Mensen slapen anders en vinden andere dingen prettig tijdens het slapen, zoals slaaphouding of de hardheid van het matras.

Over smaak valt niet te twisten, maar er zijn wel manieren waarmee je de kans op het bereiken van je diepe slaap toeneemt. En daar komt het begrip bioritme om de hoek kijken.

Ons bioritme is onze biologische klok. Mensen delen graag hun tijd in bepaalde tijdsvakken. Daarom hebben we ook agenda’s. Dit is niet alleen een cultureel verschijnsel.

Zo worden we meestal rond dezelfde tijd moe en slaperig, of je die dag nu veel of weinig hebt geslapen. Je lijf vertelt je simpelweg dat het tijd is om naar bed te gaan. Of het bioritme nu wel of niet aangepast kan worden en of dit verstandig is, dat is een andere discussie. Wat in deze context wel belangrijk is, is dat hoe dichter je bij je bioritme blijft, des te beter je slaapt. En dat is eenvoudiger dan je misschien nu denkt.

Hoe we ons bioritme verstoren

Je lijf vindt het fijn om regelmaat te hebben. Te grote afwijkingen in je ritme leiden al snel tot een verminderd gevoel van welzijn. Daarom voelen mensen zich vaak verward na een lange vlucht, je bioritme is ontregeld.

Nu is een jetlag een bekend voorbeeld, en eer dat je hier last van hebt moet je eerst de halve wereld overvliegen. Maar ook in ons dagelijks leven onderbreken we ons leven constant, en zeker wat onze nachtrust betreft.

Een populaire misvatting die je vast wel eens gehoord hebt is dat een borreltje voor het slapengaan goed voor je is. Het heet zelfs een slaapmutsje. Daarbij ga je wel aan het feit voorbij dat je lichaam dankzij het bioritme helemaal geen hulp nodig heeft om in slaap te komen.

alcohol en slaap

En zeker niet door alcohol te nuttigen, wat je bioritme juist in de war schopt en voorkomt dat je in je diepe slaap komt. Hetzelfde geldt voor telefoons, laptops en tv’s. Je bioritme vertelt je dat je moet gaan slapen wanneer het donker wordt. Door jezelf te omringen door fel oplichtende schermen kom je allereerst moeilijker in slaap, maar slaap je ook nog eens minder diep.

Doe wat je lijf wilt

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je jouw diepe slaap kunt bevorderen door bepaalde dingen gewoon te laten. Pak een boek in plaats van tv gaan kijken.

Zet je telefoon uit of leg hem in ieder geval niet naast je kussen en drink geen alcohol vlak voor het slapen gaan. Bevorder je bioritme juist door in een donkere kamer te slapen en door overdag juist in voldoende daglicht te werken. Als jij naar je lichaam luistert, luistert je lichaam ook naar jou.

Gebroken nachten zijn erg slecht voor je gezondheid, hoe lang blijf jij aanmodderen?! Ontdek hier DE stap-voor-stap handleiding naar een Optimale Nachtrust!

JA, stuur mij door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *