Alcohol en slaap? Val je sneller in slaap met alcohol op?
Wijzeroverslapen.nl-Jouw website voor een heerlijke nachtrust!
slaapproblemen 3 mei 2017
Jens Geen reacties

Laat je niet langer leiden door Slapeloosheid, gebruik deze Simpele Tips voor een Optimale Nachtrust!

JA! Laat het mij zien!

Alcohol en slaap word vaak met elkaar in verband gebracht, je valt sneller in slaap met een slok op word gesuggereerd. Maar is dat wel zo? En wat doet alcohol met de kwaliteit van je slaap? Het lijkt erop dat je diep slaapt als je alcohol gedronken hebt, maar is deze diepe slaap wel voldoende […]

alcohol en slaapAlcohol en slaap word vaak met elkaar in verband gebracht, je valt sneller in slaap met een slok op word gesuggereerd. Maar is dat wel zo? En wat doet alcohol met de kwaliteit van je slaap?

Het lijkt erop dat je diep slaapt als je alcohol gedronken hebt, maar is deze diepe slaap wel voldoende om goed uit te rusten? Of werkt alcohol juist averechts?

De meningen over het gebruik van alcohol en de kwaliteit van je slaap lijken erg te verschillen toch is er slecht één redenatie die waar is. Op deze pagina leg ik je precies uit hoe de vork in de steel zit.

De invloed van alcohol op je slaap

Je zult ervan versteld staan hoeveel mensen in Nederland een borrel nemen voor het slapen gaan. De term ‘slaapmutsje’ is niet voor niets in het leven geroepen.

Die term komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen, er zit zeker een kern van waarheid in. Toch is het dan wel zaak om de hele waarheid van deze term te onderzoeken.

Het is waar dat je na een avondje stappen of het nuttigen van enkele borrels sneller in slaap zult vallen. Alcohol heeft namelijk een verdovende werking waardoor we sneller in slaap vallen.

So far, so good zou je denken. Maar dat je sneller in slaap valt zegt nog niets over de kwaliteit van je slaap..

De kwaliteit van je slaap is namelijk niet om over naar huis te schrijven. Onderzoekers van het London Sleep Center kwamen tot de volgende conclusie..

De kwaliteit van je slaap

Alcohol zorgt er namelijk voor dat je diepe slaap langer word, dit lijkt misschien op het eerste oog een pluspunt maar laten we niet vergeten dat hierdoor je REM slaap korter word.

En juist die REM slaap heb je nodig om uit te rusten en alles wat je die dag hebt meegemaakt te verwerken. De REM slaap is een hele belangrijke fase van je nachtrust.

Alcohol zorgt ervoor dat de eerste fase van onze nachtrust goed verloopt, misschien zelfs nog wel beter dan wanneer we geen alcohol nuttigen. Het grote probleem van ‘alcohol en slaap’ speelt zich af tijdens de tweede fase van onze nachtrust.

Je zult dus langer in een diepe slaap zijn, deze diepe slaap is nodig om het lichaam te herstellen van de genuttigde alcohol. Omdat je langer dan normaal in deze diep slaap bent gaan andere belangrijke slaapfases verloren.

Omdat deze belangrijke slaapfases verloren gaan zal de algehele kwaliteit van je nachtrust achteruit gaan.

Alcohol en de REM slaap

Alcohol verstoort dus je REM slaap. Ik gaf het net al even aan maar tijdens je REM slaap vind er veel hersenactiviteit plaats, het lichaam is actief bezig om zich ‘op te schonen’

Door deze ‘grote schoonmaak’ kun je weer fris en fruitig aan de volgende dag beginnen. Omdat alcohol deze REM fase verstoord kun je last krijgen van:

  • alcohol en de kwaliteit van je slaapSlechte concentratie overdag
  • Eerder moe
  • Problemen met ons geheugen
  • Er kan een chronisch slaaptekort ontstaan
  • Je voelt je lusteloos

Natuurlijk is het effect van alcohol op je slaap wel afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je drinkt. Hoe meer alcohol je drinkt hoe groter het effect is op je REM slaap.

Tijdens onze REM slaap, ook wel droomslaap genoemd, worden er dus veel indrukken verwerkt, omdat dit door het gebruik van alcohol verstoord word kan het zo zijn dat je enkele dagen later, op nuchtere maag, meer last krijgt van dromen en nachtmerries.

Alcohol als slaapmiddel

Alcohol als slaapmiddel is dus geen goed idee, althans ik vind het geen goed idee, voor je gevoel zal het helpen maar nu je hebt gelezen wat het werkelijke effect is van alcohol op je nachtrust weet je wel beter.

Bovendien heb je meer kans op verschillende slaapaandoeningen zoals slaapapneu, snurken, slaapwandelen of praten in je slaap. Dit komt omdat je veel langer in de diepe slaap fase bent.

Als je moeite hebt om in slaap te komen of om gedurende de nacht door te slapen is het veel verstandiger om je geld aan een goed boek over slapen uit te geven in plaats van die dure fles drank.

Alcohol is nooit de oplossing

Dat de REM slaap langer uitblijft heeft naast alcohol ook vaak te maken met stress. Overmatige stress kan er vervolgens voor zorgen dat je last krijgt van een depressie.

In sommige gevallen grijpen mensen naar de fles, ze zien het als een uitweg die hun troost bied. Dit is slecht een zeer korte termijn oplossing.

Alcohol zorgt er in dit geval voor dat je steeds verder achterop raakt, je slaapkwaliteit zal steeds verder achteruit gaan en je loopt het gevaar een drank verslaving op te lopen, met alle gevolgen van dien.

Alcohol en slaap, conclusie

Dat alcohol en slaap geen goede combinatie zijn, ondanks dat het dat op het eerste oog wel lijkt, is nu wel duidelijk. Toch hoef je, je niet meteen ernstige zorgen te maken.

Je kunt heus wel een keer wat drinken maar als je slaapproblemen ervaart kun je er beter geen gewoonte van maken, drink in dit geval zeker niet vlak voordat je naar bed gaat.

Wist je trouwens dat wanneer je twee uur voordat je gaat slapen stopt met drinken, alcohol geen nadelige effecten meer heeft op je slaapkwaliteit? Uiteraard heeft dit wel te maken met de hoeveelheid alcohol die je hebt genuttigd, maar ik denk dat je dat zelf wel in kunt vullen.

Heb je nog vragen of opmerkingen over ‘Alcohol en slaap’? Laat gerust een reactie achter!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *